Nergens ter wereld zijn er zoveel Firefox-gebruikers die hebben aangeven dat ze niet gevolgd willen worden op internet als in Nederland. Mozilla houdt via een speciaal dashboard het aantal gebruikers van de Do Not Track (DNT)-functie bij. DNT laat websites via de browserheader weten dat de gebruiker niet op internet gevolgd wil worden en geen gerichte advertenties wil ontvangen.
Advertentienetwerken kunnen door het monitoren van het surfgedrag van internetgebruikers een uitgebreid profiel samenstellen. Aan de hand van dit profiel is het mogelijk om meer gerichte advertenties te tonen. Deze advertenties zijn meer waard, maar hebben ook gevolgen voor de privacy van internetgebruikers.
Inschakelen
Om de privacy van gebruikers te beschermen werd Do Not Track bedacht. Het is echter geen verplichting die technisch wordt afgedwongen. Het is aan de website om aan de voorkeur van de gebruiker gehoor te geven. Ondanks dat heeft meer dan 20% van de Nederlandse Firefox-gebruikers DNT in de browser ingesteld. Daarmee is Nederland het enige land dat boven de 20% uitkomt.
In tegenstelling tot Microsoft Internet Explorer 10 staat Do Not Track in Mozilla Firefox, Firefox voor Android, Firefox OS en Thunderbird standaard niet ingesteld. Wereldwijd gebruikt inmiddels 11,4% van de Firefox- en Thunderbird-gebruikers Do Not Track. In Nederland is dat 20,41%.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.