Consumenten hebben in het derde kwartaal van dit jaar iets meer harde schijven en NASsen gekocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar de aangeschafte harde schijven worden wel steeds groter. Dat blijkt uit onderzoek van IDC. De marktvorser keek naar de markt voor persoonlijk en kleinzakelijke opslag in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). In totaal werden zo'n 7 miljoen eenheden werden verkocht.
Een stijging van 0,4%, die vooral te danken is aan de verkoop van persoonlijke opslag waar het aantal verkochte harde schijven en NASsen met 0,5% toenam. IDC omschrijft persoonlijke opslag als harde schijven en NASsen met één of twee bays. Kleinzakelijke opslag wordt omschreven als NASsen met drie tot twaalf bays. Als het om persoonlijke opslag gaat zijn het voornamelijk (98,1%) losse harde schijven en NASsen met één bay die worden verkocht en daarmee veruit het populairste opslagproduct zijn.
De kleinzakelijke markt zag echter een krimp van 7,7%, wat met name komt doordat NASsen met vier bays minder verkochten, terwijl dit het populairste opslagproduct (64%) in dit marktsegment is. De verkoop van vier bay-NASsen nam met bijna veertien procent af. Wel was er een stijging in de verkoop van het aantal NASsen met acht tot twaalf bays. Dit segment kende een stijging van 16,7% en was voor 29% van alle verkopen verantwoordelijk.
Wordt er gekeken naar de capaciteit van de verkochte harde schijven en NASsen, dan is duidelijk dat consumenten steeds meer opslag aanschaffen. De verkoop van persoonlijk opslagproducten van 2TB tot en met 8TB bereikte een marktaandeel van bijna 24% en kende ten opzichte van vorig jaar een stijging van 25%. Schijven van 500GB en 1TB worden nog het meest verkocht (72%), maar zagen wel een daling van 5,6% ten opzichte van het derde kwartaal in 2013. Analisten van IDC concluderen dan ook dat consumenten vanwege de lagere prijzen voor steeds grotere harde schijven kiezen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.