De gemiddelde privacyvoorwaarden zijn langer dan een toneelstuk van Shakespeare, wat een probleem is voor consumenten die willen kijken wat de privacygevolgen van een bepaalde dienst zijn. Dat zegt Jacob Kohnstamm, hoofd van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) in een interview met Trouw. Volgens onderzoekers zouden werknemers die voor hun werk van alle diensten eerst de privacyvoorwaarden moeten doorlezen hier 76 werkdagen per jaar aan kwijt zijn. "Het is helemaal uit de klauwen gelopen", aldus de CBP-directeur.
Kohnstamm is een initiatief gestart waarbij een internationale groep van experts werkt aan het leesbaar maken van privacyvoorwaarden via iconen. Daardoor moeten consumenten in één oogopslag kunnen begrijpen welke persoonsgegevens een app allemaal verwerkt. Informatie die nodig is, want mensen vinden hun privacy wel degelijk belangrijk merkt de toezichthouder op.
Mensen die zeggen dat ze niets te verbergen hebben bedoelen eigenlijk dat ze geen kwaad in de zin hebben stelt Kohnstamm. "Maar dat betekent niet dat ze niet hun leven willen leiden zoals ze dat zelf kiezen." Zelf gebruikt Kohnstamm geen diensten als Facebook of WhatsApp. "Ik betaal eerder met mijn centen voor sms'jes, dan dat ik met de gegevens uit mijn adressenboek betaal."
Big Data is één van de zaken waar het CBP mee bezig is en binnenkort zullen er twee onderzoeken over het onderwerp verschijnen. "Het gevaar van big data is dat al die databases worden gekoppeld en dat je wordt geprofileerd op basis van onbekende algoritmes. Vaak zonder dat je het weet word je op basis daarvan op een bepaalde manier behandeld", aldus de toezichthouder.
Kohnstamm maakt zich dan ook zorgen over de impact van Big Data op onder andere de zelfontplooiing van mensen. "Ik heb de kans gehad me in vrijheid te ontplooien. Kan dat nu nog steeds? Kun je als je in je jonge jaren als dubbeltje werd geprofileerd, nog wel een kwartje worden?"
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.