Het marktaandeel van Mozilla is in november naar een historisch dieptepunt gedaald, zo laten cijfers van marktvorsers StatCounter en NetApplications zien. Volgens Net Applications daalde het Firefox-aandeel vorige maand met 0,7% en kwam daardoor op 13,3% uit. Het laagste punt in 8 jaar tijd. De laatste keer dat Firefox een kleiner aandeel had was in oktober 2006. Toen had de browser een marktaandeel van 13% en was er maandelijks nog een stijgende lijn te zien.
Ook StatCounter laat een ongekend laag percentage voor Firefox zien. De statistieken van dit meetbureau gaan maximaal terug tot juli 2008, maar sindsdien is de opensourcebrowser nog nooit op de 18,5% uitgekomen waar het nu volgens StatCounter op staat. Mozilla's browser bereikte volgens de statistieken van dit meetbureau eind 2010 het hoogtepunt, toen zo'n 31% van de internetgebruikers met Firefox surfte. Het is met name door de opkomst van Google Chrome waardoor Firefox marktterrein verloor.
Als het gaat om het aandeel van Google Chrome en Internet Explorer verschillen Net Applications en StatCounter van mening. Net Applications stelt dat IE met een aandeel van 58,9% de populairste browser op internet is, op afstand gevolgd door Chrome met 20,6%. StatCounter laat het omgedraaide zien, met een aandeel van 51,8% voor Chrome en 21,7% voor IE.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.