Een Amerikaanse winkelketen gebruikt WiFi-signalen om zo precies te zien hoe klanten zich door de winkels begeven. Het gaat om de winkelketen Nordstrom, dat sensoren gebruikt die via WiFi de smartphone van klanten kunnen identificeren. Aan de hand van deze gegevens kan de winkel zien welke afdelingen klanten bezoeken en hoe lang ze daar actief zijn.
De sensoren zouden alleen per afdeling actief zijn en kunnen geen persoonlijke gegevens over de eigenaar van de telefoon achterhalen, aldus een woordvoerster. De winkel hoopt via het monitoren beter inzicht in de wandelbewegingen van klanten te krijgen.
Winkels
De monitoringsdienst wordt door het bedrijf Euclid aangeboden, dat ook met verschillende andere bedrijven samenwerkt. Euclid wil echter niet zeggen om welke bedrijven het gaat, behalve dat het verschillende soorten winkels en winkelketens betreft.
Winkels zouden bijvoorbeeld via de informatie kunnen zien of er te weinig personeel in een winkel aanwezig is of dat er meer kassa's open moeten. Het bedrijf benadrukt dat alle verzamelde informatie anoniem is en er geen namen, adresgegevens of telefoonnummers worden opgeslagen.
In maart van dit jaar werd bekend dat ProRail een soortgelijke techniek toepast voor het meten van de reizigersstromen op het station van Groningen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.