image

Winkel monitort klanten via mobiele telefoon

vrijdag 10 mei 2013, 16:10 door Redactie, 11 reacties

Een Amerikaanse winkelketen gebruikt WiFi-signalen om zo precies te zien hoe klanten zich door de winkels begeven. Het gaat om de winkelketen Nordstrom, dat sensoren gebruikt die via WiFi de smartphone van klanten kunnen identificeren. Aan de hand van deze gegevens kan de winkel zien welke afdelingen klanten bezoeken en hoe lang ze daar actief zijn.

De sensoren zouden alleen per afdeling actief zijn en kunnen geen persoonlijke gegevens over de eigenaar van de telefoon achterhalen, aldus een woordvoerster. De winkel hoopt via het monitoren beter inzicht in de wandelbewegingen van klanten te krijgen.

Winkels
De monitoringsdienst wordt door het bedrijf Euclid aangeboden, dat ook met verschillende andere bedrijven samenwerkt. Euclid wil echter niet zeggen om welke bedrijven het gaat, behalve dat het verschillende soorten winkels en winkelketens betreft.

Winkels zouden bijvoorbeeld via de informatie kunnen zien of er te weinig personeel in een winkel aanwezig is of dat er meer kassa's open moeten. Het bedrijf benadrukt dat alle verzamelde informatie anoniem is en er geen namen, adresgegevens of telefoonnummers worden opgeslagen.

In maart van dit jaar werd bekend dat ProRail een soortgelijke techniek toepast voor het meten van de reizigersstromen op het station van Groningen.

Reacties (11)
10-05-2013, 18:02 door Anoniem
Nou lekkere winkelprivacy,daar dan!.
Klanten als ze wat willen vragen of betalen,dan komen ze naar het personeel.
De winkel gaat het toch geen bal aan hoelang,en op welke plek een bepaald individu naar spullen kijkt die hij of zij wil kopen?,of kijken of het misschien te kopen?.
10-05-2013, 21:26 door Anoniem
Bij m'n vlg bezoek wil ik wel bij het bier en de kant-en-klare maaltijden uitkomen en niet lopen zoeken bij de damesverbanden of babyluiers. Laat mijn tel het maar tonen, niks mis mee.
10-05-2013, 22:31 door SBBo
Hoewel ik zeer gevoelig ben ten aanzien van mijn privacy, is de loop door een winkel niet iets waar ik mij druk over maak.
Wat ik in mijn boodschappenwagen heb, hebben bij de kassa wel door.
Die smartphone in je broekzak verzameld zelf al meer data die het niveau van de winkel enigsinds overstijgt.
10-05-2013, 22:36 door Anoniem
Door Anoniem: Nou lekkere winkelprivacy,daar dan!.
Klanten als ze wat willen vragen of betalen,dan komen ze naar het personeel.
De winkel gaat het toch geen bal aan hoelang,en op welke plek een bepaald individu naar spullen kijkt die hij of zij wil kopen?,of kijken of het misschien te kopen?.
Voor een winkel is de doorstroming juist heel interessant. Zijn er lange wachtrijen ( liever niet want klanten worden ongeduldig ), zijn er plekken waar niemand komt ( die spullen verkopen dus slecht ). Wat jouw naam en telefoonnummer is is op dat moment niet interessant. En dat wordt dus ook niet gemeten !!
11-05-2013, 14:18 door Anoniem
Door SBBo: Hoewel ik zeer gevoelig ben ten aanzien van mijn privacy, is de loop door een winkel niet iets waar ik mij druk over maak.
Wat ik in mijn boodschappenwagen heb, hebben bij de kassa wel door.
Die smartphone in je broekzak verzameld zelf al meer data die het niveau van de winkel enigsinds overstijgt.
Je bent dus niet "zeer gevoelig" tav je privacy: Er hoeft maar een ongerelateerde instantie meer of gewoon andere data over je te verzamelen dan deze ene en je roept al "okee, jij ook een bak data, asjeblief!"

De data is hier niet wat er in je winkelmandje of -wagen hebt, maar hoelang je in welke afdeling rondhangt, natuurlijk voor marketingdoeleinden.

Overigens is de remedie in dezen, net als op die stations waar hetzelfde bedrijf dezelfde techniek installeerde, het uitzetten van de wifi in je smartfoon als je 'm niet gebruikt. Of geen wifi-sprekende apparaten bij je hebben, dat werkt ook.
11-05-2013, 19:56 door Anoniem
Volgens mij oude verhaal van Blue Tooth. Dat moest je eerder ook uitzetten als je niet gevolgd wilde worden. Korte tijd probeerde men zelfs reclame naar je telefoon te sturen via die weg.
Dus.. als ik buitenshuis ben staat Wifi uit. BlueTooth alleen in de auto, scheelt ook nog eens levensduur van je accu.

Daarom zie ik ook weinig in openbare Wifi netwerken, als ik data wil hebben haal ik dat wel via het telefoon netwerk op.
12-05-2013, 00:22 door Anoniem
Klanten staan centraal. Zoals konijnen centraal staan voor de konijnenfokker en varkens voor de varkensboer. En steeds duikt weer het gemaksargumenten op: in dit geval niet hoeven wachten voor de kassa. Zo worden we aangelijnd. Tijd om zand in de machine te gooien. Uiteindelijk is het ook gelukt om de bonuskaart van AH te saboteren. En wat je telefoon betreft: vaker uit, als het belangrijk is bellen ze wel terug.
12-05-2013, 15:36 door Anoniem
Zo speciaal is dit toch niet, enkele grote winkels in nederland doen dit ook al tijden.
Ook de ns/prorail volgt mensen over stations, incl een straal van 50 meter buiten de stationsgebieden.
Dit gebeurd niet op basis van je wifi, dus uitzetten helpt ook niet, of je moet je hele gsm uitzetten
13-05-2013, 09:44 door Mysterio
Door Anoniem: Klanten staan centraal. Zoals konijnen centraal staan voor de konijnenfokker en varkens voor de varkensboer. En steeds duikt weer het gemaksargumenten op: in dit geval niet hoeven wachten voor de kassa. Zo worden we aangelijnd. Tijd om zand in de machine te gooien. Uiteindelijk is het ook gelukt om de bonuskaart van AH te saboteren. En wat je telefoon betreft: vaker uit, als het belangrijk is bellen ze wel terug.
Vroeger huurde ze studenten in om bij te houden waar de mensen in de winkel naar toe liepen en hoe lang ze blijven hangen bij rekken. Ik snap niet zo goed waar de drang tot sabotage vandaan komt. Het is toch logisch dat je de mensenstroom in de gaten wil houden?
13-05-2013, 12:59 door spatieman
handige manier om ook het personeel te bespioneren.
13-05-2013, 13:46 door Anoniem
"De winkel gaat het toch geen bal aan hoelang,en op welke plek een bepaald individu naar spullen kijkt die hij of zij wil kopen?,of kijken of het misschien te kopen?"

Dat is juist essentiele informatie voor winkels vanuit marketing perspectief. Hoeveel mensen zijn denk je dag in, dag uit bij bijvoorbeeld Albert Heijn bezig met dit soort vraagstukken ?

"Nou lekkere winkelprivacy,daar dan!"

Ze gaan hun gang maar, ze kunnen verder helemaal niet zien wie je bent, en hebben geen toegang tot je verder gegevens. Wat dat betreft heeft dit niet echt impact op jouw of mijn privacy.

"En steeds duikt weer het gemaksargumenten op: in dit geval niet hoeven wachten voor de kassa. Zo worden we aangelijnd. "

Jij wordt ''aangelijnd'' door het feit dat een winkelier onderzoek hoe hij zijn winkel het best wil indelen ?

"Hoewel ik zeer gevoelig ben ten aanzien van mijn privacy, is de loop door een winkel niet iets waar ik mij druk over maak."

100% mee eens.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.