Telefoonscams hebben in Groot-Brittannie dit jaar voor een schade van 30 miljoen euro gezorgd, zo heeft de Financial Fraud Action UK vandaag bekendgemaakt. Een sterke stijging ten opzichte van 2013, toen de schade nog zo'n 9 miljoen euro bedroeg.
Bij de scams worden mensen gebeld door oplichters die zich voordoen als politieagent, bankmedewerker of medewerker van een computerbedrijf. De oplichters laten mensen geloven dat ze bijvoorbeeld het slachtoffer van fraude zijn geworden en vragen om persoonlijke of financiële informatie om zo toegang tot hun bankrekening te krijgen. Het kan dan gaan om bankgegevens, pincodes en wachtwoorden. Er zijn echter verschillende varianten van de scams in omloop.
Uit onderzoek zou blijken dat 58% van de Britten weleens met verdachte telefoontjes te maken heeft gekregen. Een kwart van de respondenten doet echter geen moeite om de identiteit te achterhalen van mensen die om financiële informatie vragen. Daarnaast vindt 36% het lastig om een legitiem verzoek van een frauduleus verzoek te onderscheiden. Vandaag is in Groot-Brittannië daarom een campagne begonnen om mensen voor telefoonscams te waarschuwen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.