Het Nederlandse bedrijf Daisycon dat eind vorig jaar door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) werd veroordeeld tot een boete van 810.000 euro wegens het versturen van ruim 2 miljard spamberichten moet het bedrag gewoon betalen, zo heeft de ACM vorige maand bepaald.
Op 4 oktober vorig jaar kreeg Daisycon boetes opgelegd van in totaal 810.000 euro voor het overtreden van het spamverbod. Daisycon was als affiliate netwerk betrokken bij de verzending van in totaal ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten zonder dat de toestemming van ontvangers daarvoor is aangetoond. Daarnaast konden de ontvangers zich niet effectief afmelden voor de commerciële e-mails. Daisycon maakte echter bezwaar tegen de boete.
Zo zou de ACM in het bestreden besluit onterecht hebben gesteld dat alle e-mailberichten als "ongevraagde commerciële communicatie" kunnen worden gekwalificeerd. Daisycon is van mening dat de eisen die de ACM naar voren brengt voor wat betreft "gevraagde communicatie" noch uit de wet, noch uit de wetsgeschiedenis volgen. De eerder geformuleerde eisen in het kader van de telemarketing kunnen volgens het bedrijf niet naar analogie worden toegepast op e-mailmarketing.
Volgens de ACM geeft de wetsgeschiedenis geen aanknopingspunten voor de beantwoording van de vraag wanneer er sprake is van ongevraagde communicatie en wanneer er sprake is van gevraagde communicatie. Vast staat wel dat er een verbod bestaat op het versturen van ongevraagde elektronische berichten zonder voorafgaande toestemming. Uiteindelijk verklaarde de ACM het bezwaarschrift dan ook ongegrond. Daisycon kan nog wel bij de rechtbank beroep tegen deze beslissing indienen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.