Google heeft een nieuwe captcha ontwikkeld om op websites mensen van robots te onderscheiden, waarbij het niet meer nodig is om eerst een puzzel op te lossen. Captcha's worden onder andere gebruikt om het automatisch aanmaken van accounts en plaatsen van spam op websites tegen te gaan.
Om robots van mensen te onderscheiden moeten er vaak puzzels en vertekende teksten worden opgelost. Google gebruikt bijvoorbeeld recaptcha, waarbij er woorden uit boeken moeten worden overgetypt. Uit eigen onderzoek van de zoekgigant blijkt dat kunstmatige intelligentie met een nauwkeurigheid van 99,8% de puzzels kan oplossen. Volgens Google zou het dan ook veel eenvoudiger zijn om direct aan gebruikers te vragen of ze een mens of robot zijn. Hierdoor kunnen gebruikers zich sneller registreren of van een dienst gebruik maken, wat tevens de ergernis van het oplossen van de captcha wegneemt.
Een nieuwe API (Application Programming Interface) maakt deze captcha-ervaring nu mogelijk. Op websites die de API gebruiken krijgt een groot aantal gebruikers de mogelijkheid om via één muisklik te bevestigen dat ze geen robot zijn. Hoewel dit eenvoudig klinkt is de achterliggende techniek complex, aldus de zoekgigant. Vorig jaar werd er een speciale backend ontwikkeld die een risicoanalyse uitvoert als gebruikers een captcha willen oplossen.
Aan de hand van de manier waarop de gebruiker met de captcha omgaat werd gekeken of de gebruiker een mens was. De nieuwe API is een doorontwikkeling hierop, waarbij er naar allerlei factoren wordt gekeken die aangeven dat het om een mens gaat. In het geval de risicoanalyse over onvoldoende aanwijzingen beschikt om deze beslissing te maken zal de captcha weer verschijnen. Daarnaast maakt de API het ook mogelijk om met andere soorten captcha's te testen. De nieuwe API zou inmiddels op verschillende websites worden gebruikt, waaronder Snapchat, WordPress en Humble Bundle.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.