image

Privacy-deadline voor Android-apps aangekondigd

dinsdag 14 mei 2013, 10:23 door Redactie, 0 reacties

Advertenties die op Android-toestellen worden getoond mogen de privacy van gebruikers niet schenden, anders worden ze als adware geclassificeerd. Volgens het mobiele beveiligingsbedrijf Lookout is de hoeveelheid adware het afgelopen jaar sterk gestegen. Het gaat dan om apps waarin de software van advertentienetwerken zit verwerkt die de privacy van gebruikers schendt.

De meeste advertenties zijn legitiem, maar er zitten ook verschillende rotte appels tussen, aldus Lookout. Aangezien advertentienetwerken en adverteerders toegang tot zoveel persoonlijke gegevens hebben moeten ze de privacy van gebruikers respecteren. De beveiliger heeft daarom regels en standaarden voor advertenties aangekondigd.

Regels
Advertentienetwerken, adverteerders en app-ontwikkelaars die zich niet aan deze regels houden worden als adware bestempeld. Over 45 dagen gaan de nieuwe regels in.

Het gaat dan om het tonen van advertenties buiten de app, waaronder het plaatsen van icoontjes op de desktop, het verzamelen van ongewone persoonlijke identificeerbare informatie, zoals e-mailadres en surfgeschiedenis en het uitvoeren van onverwachte acties als gevolg van advertentieclicks.

Toestemming
Adverteerders en apps die het bovenstaande gedrag willen vertonen moeten de goedkeuring van gebruikers hebben voordat ze dit mogen doen. Deze toestemming moet via een aparte overeenkomst worden verkregen die in begrijpelijke taal is opgesteld en geen onderdeel van een andere overeenkomst is.

Deze regels en overeenkomst gaan straks voor alle Android-apps gelden. De gratis app van Lookout is tussen de 10 en 50 miljoen keer gedownload.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.