Advertentiefraude door botnets zal adverteerders volgend jaar 5 miljard euro kosten, zo voorspelt ANA (Association of National Advertisers), de Amerikaanse belangenbehartiger van advertentiebedrijven. In samenwerking met White Ops voerde ANA een onderzoek uit, waarbij 181 advertentiecampagnes van 36 ANA-leden werden geanalyseerd.
Gedurende meer dan 60 dagen werden 5,5 miljard impressies van 3 miljoen domeinen gemeten. De advertentiefraude vindt plaats via kwaadaardige websites met vals advertentieverkeer dat van besmette computers afkomstig is. Zodoende betalen adverteerders de fraudeurs voor niet-menselijke impressies. Uit het onderzoek bleek dat 23% van de videoadvertentie-impressies afkomstig van botnets is. Bij de traditionele advertentie-impressies gaat het om 11%.
Bij uitgevers die verkeer van een derde partij inkochten om extra bezoekers op hun website te krijgen bleek dat 52% van het ingekochte verkeer van botnets afkomstig was. Verder blijkt dat de advertentiefraude gedurende de dag varieert en voornamelijk plaatsvindt als gebruikers slapen, maar hun computers nog steeds aanstaan. Ook blijkt dat impressies van oudere browsers, zoals IE6 en IE7, fraudeniveaus van respectievelijk 58% en 46% hadden.
Om fraude te voorkomen geeft ANA adverteerders verschillende adviezen, zoals alleen tijdens de uren te adverteren dat mensen wakker zijn, transparantie over ingekocht verkeer te vragen, niet-menselijk verkeer in de algemene voorwaarden opnemen en onafhankelijke monitoring en fraudeanalyse van advertentieverkeer in te schakelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.