Het anti-botnetcentrum van de Duitse overheid blijft achter het advies staan aan internetgebruikers om een adblocker te gebruiken en zo potentieel gevaarlijke advertenties te blokkeren. Verschillende Duitse uitgeverijen en websites, waaronder Der Spiegel, hadden gebruikers opgeroepen om advertenties niet te blokkeren, omdat zo de kwaliteit van de content in het geding zou komen.
De adblockers zouden alleen op Der Spiegel al een kwart van alle page views blokkeren. De website riep gebruikers dan ook op om de advertentieblokkade op te heffen. Volgens de website Botfrei.de, een initiatief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik, is dat advies onverstandig.
Patches
Advertentieservers worden nog regelmatig gehackt en gebruikt voor het infecteren van bezoekers van websites waarop de advertenties draaien. Cybercriminelen weten de advertentieservers bijvoorbeeld te hacken en voegen kwaadaardige advertenties toe die exploitcode bevatten.
Deze code maakt misbruik van beveiligingslekken die de bezoekers van de websites niet hebben gepatcht. Dit soort aanvallen worden ook wel 'malvertising' genoemd,
Open brief
Volgens Thorsten Kraft van Botfrei.de zijn het niet alleen bezoekers van deze websites die hun software vergeten de patchen. Ook de advertentieservers worden maanden lang niet geüpdatet, terwijl er wel updates beschikbaar zijn. Daardoor is het kinderspel voor aanvallers om de advertentieservers over te nemen en te misbruiken.
De Duitse overheid waarschuwde in april nog voor een grote aanvalsgolf via gehackte OpenX-servers, een populair advertentieplatform. Volgens Botfrei hadden al deze aanvallen voorkomen kunnen worden als de systeembeheerders de beschikbare updates hadden geïnstalleerd.
Zolang websites en uitgeverijen hun advertentieservers niet beter beschermen, en daarmee ook hun bezoekers, stelt Kraft in een open brief aan de online media dat het advies om advertenties te blokkeren blijft staan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.