Het bekende Tsjechische anti-virusbedrijf AVG heeft privacybedrijf PrivacyChoice overgenomen, dat onder andere een privacy dashboard voor Facebook, Google+ en LinkedIn ontwikkelde. Via het dashboard kunnen gebruikers van sociale netwerksites hun privacyinstellingen beheren en zien op wat voor manier ze online gevolgd worden.
PrivacyChoice werd in 2009 opgericht door voormalig Yahoo!-directeur Jim Brock. Naast consumenten richt het bedrijf zich ook op websites en applicatieontwikkelaars met een Publisher-tool, die inzichtelijk maakt hoe de website of app scoort op het gebied van privacy. Zo biedt PrivacyChoice een 'leesbaar' privacybeleid aan, alsmede een API voor het gebruik van een privacy framework.
Uitrol
PrivacyFix, de gratis plug-in die PrivacyChoic aanbiedt, is in de Verenigde Staten beschikbaar voor Google Chrome en Mozilla Firefox. Volgens AVG zullen Microsoft Internet Explorer en andere internationale markten snel volgen.
Later dit jaar verschijnt de tool voor Apple iOS en Android, zodat ook smartphone- en tabletgebruikers hun privacy kunnen beheren, zo laat de virusbestrijder weten. De overname is dan ook vooral bedoeld om gebruikers meer controle over hun privacy te geven.
Toch draait het niet alleen om tools. "Bij het beschermen van de je digitale privacy is software net zo belangrijk als onderwijs, en er is nog steeds geen betere bescherming dan alert te zijn en slimme vragen te stelen waarom een bedrijf mijn gegevens wil en wat ze er mee van plan zijn", zegt John Giamatteo van AVG.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.