De overheid gaat de komende vier jaar het contact met burgers en bedrijven via papieren formulieren en brieven zoveel mogelijk afschaffen, zo laat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Tweede Kamer weten. Wie iets met de overheid wil regelen, waaronder ook provincies en overheidsdiensten, doet dat over vier jaar bij voorkeur elektronisch.
Te denken valt aan aanvragen en beslissingen over vergunningen, bezwaarschriften tegen beslissingen en inspraak op overheidsplannen, maar
ook het doorgeven van gegevens voor bijvoorbeeld uitkeringen, belastingen, toeslagen, studiefinanciering en pensioenen zal straks digitaal verlopen.
Digitaal
Het gebruik van een persoonlijke, veilige berichtenbox op mijn.overheid.nl zal daarom fors gestimuleerd worden. Het vervangen van papieren formulieren door digitale formulieren kan 300 à 350 miljoen euro per jaar besparen.
"Het loonzakje met bankbiljetten en munten is ook al lang afgeschaft, iedereen krijgt z'n loon, pensioen of uitkering op een bankrekeningnummer. Daar is iedereen aan gewend", aldus Plasterk.
De minister merkt op dat als betalingen bijna allemaal elektronisch gaan, het ook hoog tijd is om de post van de overheid niet meer op papier te doen. Mensen die niet zelf digitaal zaken met de overheid kunnen doen moeten daarbij wel hulp krijgen, maar ook dan is papier niet de eerste oplossing laat de overheid weten.
Beveiliging
IT-beveiliging speelt bij de overtap naar een digitale omgeving een belangrijk rol. Daarom kijken het Rijk, de gemeenten en de verschillende diensten naar zwaarder beveiligde vormen van identificatie, als vervolg op het bestaande DigiD met wachtwoord en met een code per sms. Het gaat dan onder andere om het eID.
"Bovendien moeten de computersystemen van de overheid goed beveiligd zijn. De Diginotar-affaire en beveilingskwesties die onder de naam Lektober boven water kwamen, maken extra duidelijk dat alle overheden de beveiliging van hun computersystemen op orde moeten hebben", aldus de minister.
Een taskforce helpt twee jaar lang ministeries, gemeenten, provincies en waterschappen bij het verbeteren van hun informatiebeveiliging. Vooral de bestuurders van de verschillende overheidsorganisaties moeten zich bewust zijn van het belang van goede beveiliging van hun digitale dienstverlening.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.