image

Overheid wil zoveel mogelijk digitaal contact

maandag 27 mei 2013, 09:53 door Redactie, 1 reacties

De overheid gaat de komende vier jaar het contact met burgers en bedrijven via papieren formulieren en brieven zoveel mogelijk afschaffen, zo laat minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Tweede Kamer weten. Wie iets met de overheid wil regelen, waaronder ook provincies en overheidsdiensten, doet dat over vier jaar bij voorkeur elektronisch.

Te denken valt aan aanvragen en beslissingen over vergunningen, bezwaarschriften tegen beslissingen en inspraak op overheidsplannen, maar
ook het doorgeven van gegevens voor bijvoorbeeld uitkeringen, belastingen, toeslagen, studiefinanciering en pensioenen zal straks digitaal verlopen.

Digitaal
Het gebruik van een persoonlijke, veilige berichtenbox op mijn.overheid.nl zal daarom fors gestimuleerd worden. Het vervangen van papieren formulieren door digitale formulieren kan 300 à 350 miljoen euro per jaar besparen.

"Het loonzakje met bankbiljetten en munten is ook al lang afgeschaft, iedereen krijgt z'n loon, pensioen of uitkering op een bankrekeningnummer. Daar is iedereen aan gewend", aldus Plasterk.

De minister merkt op dat als betalingen bijna allemaal elektronisch gaan, het ook hoog tijd is om de post van de overheid niet meer op papier te doen. Mensen die niet zelf digitaal zaken met de overheid kunnen doen moeten daarbij wel hulp krijgen, maar ook dan is papier niet de eerste oplossing laat de overheid weten.

Beveiliging
IT-beveiliging speelt bij de overtap naar een digitale omgeving een belangrijk rol. Daarom kijken het Rijk, de gemeenten en de verschillende diensten naar zwaarder beveiligde vormen van identificatie, als vervolg op het bestaande DigiD met wachtwoord en met een code per sms. Het gaat dan onder andere om het eID.

"Bovendien moeten de computersystemen van de overheid goed beveiligd zijn. De Diginotar-affaire en beveilingskwesties die onder de naam Lektober boven water kwamen, maken extra duidelijk dat alle overheden de beveiliging van hun computersystemen op orde moeten hebben", aldus de minister.

Een taskforce helpt twee jaar lang ministeries, gemeenten, provincies en waterschappen bij het verbeteren van hun informatiebeveiliging. Vooral de bestuurders van de verschillende overheidsorganisaties moeten zich bewust zijn van het belang van goede beveiliging van hun digitale dienstverlening.

Reacties (1)
27-05-2013, 10:45 door Anoniem
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld, maar helaas nog veel te gewoon zowel bij ambtenarij als bij automatiseren.

Als de overheid graag van binnenin digitaal wil, waarom moet de burger dan aan de kompjoeter?

Des te schrijnender als je weet dat het beste dat de overheid kan doen is een volledig papieren proces recht-toe-recht-aan verdigitaliseren: Waar er iets geautomatiseerd is, is dat comleet op papier gebaseerd behalve dan dat er nog papier gebruikt wordt. De interne stukken zijn scans van papier met stempelafdrukken eringeprojecteerd. Dat is natuurlijk geen automatiseren.

Wat ze zouden moeten doen is hun processen nog eens bekijken, lekker automatiseren, en de burger daar verder niet lastig mee vallen. Als de burger graag met electronisch-gesigneerde email (je weet wel, gpg email) wil corresponderen, dan mag en kan dat. Als de burger graag per handgeschreven brief wil corresponderen, dat mag en kan ook. De overheid maakt de vertaalslag tussen wat er binnenkomt en hun eigen systemen, en hun eigen systemen en wat er uitgaat. De burger hoort daar van verschoond te blijven.

Maar het ambtelijke denken schuift zoveel mogelijk af, dus ook papiermolenrompslomp, door burgers liefst zo onbegrijpelijk mogelijke formulieren te laten invullen. Dit wordt hier dus recht-op-en-neer gecontinueerd. Overigens een afkijksel van het VK waar ze precies hetzelfde ideetje rondschoppen. Gaat daar natuurlijk ook niet werken.

Op deze manier gaan we toe naar brakke constellaties slechtbeveiligde webformulieren die intern toch weer omgetoverd worden in electronische papieremulatie. Wat ik zeg, precies de omgekeerde wereld. En de burger mag weer eens het gelach betalen.

Net nu we doorkrijgen dat al dat gepin eigenlijk maar wat gevaarlijk is voor de burger zijn veiligheid en privacy. Doe mij het loonzakje maar weer terug, want overheid en de banken blijken allebij niet te vertrouwen.

NOU DANK JE WEL HOOR, PLASKERK. Dit is wat er tegenwoordig voor visionair doorgaat in politiek ivoren torië.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.