Tweederde van de 500 meest bezochte websites op het internet gebruikt Google Analytics om het gedrag van bezoekers te analyseren. Switched on Media analyseerde de tools waarmee websites bezoekers volgen. Na Google Analytics volgen op afstand Chartbeat (18%) en Omniture (10%). Ook op het gebied van adverteren is Google marktleider.
Eenderde van de websites gebruikt DoubleClick voor het tonen en beheren van advertenties. Op een gedeelde tweede plek staat Google Adsense (18%), terwijl Google Adwords (9%) ervoor zorgt dat Google op de advertentiemarkt, als het gaat om de Top 500 websites, een marktaandeel van 60% heeft.
Social sharing
De enige categorie waar Google niet bovenaan eindigt is 'social sharing'. Het gaat dan om de bekende Facebook, Twitter en Google+ knoppen die veel websites onder artikelen plaatsen en waarmee bezoekers de content kunnen 'liken' of delen. Met 26% is Facebook de populairste social sharing-knop, gevolgd door Twitter (12%) en op een derde plek (10%) Google Plus.
Switched on Media voerde hetzelfde onderzoek ook op 50 industrie-sites uit, een verzameling van marketing en technologie blogs en sites. Op deze websites werden meer trackingcodes (9,3 per website) aangetroffen, dan bij de Top 500 websites het geval was (6,3).
De onderzoekers stellen dat Google Analytics de populairste tracker is, gevolgd door DoubleClick en de ScoreCard Research Beacon van Comscore.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.