Zes Nederlandse telecombedrijven hebben het afgelopen jaar 394 meldingen van hackers over beveiligingsproblemen ontvangen, waarvan er 120 bruikbaar waren. Meer dan tweederde van de meldingen bleek na verder onderzoek loos alarm te zijn. In 2013 ging het nog om 366 meldingen waarvan er 77 bijdroegen aan het bijtijds verhelpen van een kwetsbaarheid.
De meldingen kwamen binnen op het meldpunt responsible disclosure van de telecombedrijven. Twee jaar geleden zijn KPN, T-Mobile, Tele2, UPC, Vodafone en Ziggo een meldpunt responsible disclosure gestart waar beveiligingsonderzoekers en hackers kwetsbaarheden binnen ict-systemen, al dan niet anoniem, kunnen rapporteren. Op deze manier kunnen aanbieders een eventueel probleem eerst oplossen.
Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de melder geen misbruik van de mogelijke zwakke plek maakt. Als melders zich aan de spelregels houden zal de aanbieder geen aangifte doen. "Ethische hackers leveren een waardevolle bijdrage aan de beveiliging van ICT-systemen in de telecomsector. Het is dan ook goed om te zien dat hackers de meldpunten beter weten te vinden en vaker gebruiken voor een melding", aldus Lotte de Bruijn, directeur Nederland ICT.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.