Sinds mei van dit jaar heeft Microsoft meer dan 65.000 klachten van mensen over telefoonscammers ontvangen die zich als Microsoft voordoen, reden voor de softwaregigant om deze oplichters aan te pakken. De fraudeurs bellen mensen thuis op en stellen dat er problemen met de computer zijn.
Vervolgens wordt er geprobeerd om toegang tot de computer te krijgen en moeten slachtoffers voor het "verhelpen" van de niet bestaande problemen betalen. Op deze manier hebben oplichters al miljoenen dollars weten te stelen. Om de activiteiten aan te pakken heeft Microsoft nu een rechtszaak ingediend tegen een bedrijf dat zich met deze telefoonscams bezighoudt en stelt dat er nog meer rechtszaken zullen volgen.
Het bedrijf in kwestie heet Omnitech Support en is aangeklaagd wegens misbruik van Microsofts naam en geregistreerde handelsmerken, alsmede oneerlijke en misleidende handelspraktijken. Door het gebruik van Microsofts naam en handelsmerken zou het bedrijf mensen opzettelijk hebben misleid. Ook zou Omnitech Support bij sommige slachtoffers voor beveiligingsproblemen hebben gezorgd door toegang tot hun computer te krijgen en malware te installeren, waaronder password grabbers om zo toegang tot persoonlijke en financiële gegevens te krijgen.
Microsoft merkt op dat scammers tijdens de feestdagen extra actief zijn. Hoewel de oplichters iedereen bellen, zijn met name ouderen kwetsbaar. Consumenten die worden gebeld krijgen het advies om geen diensten of software af te nemen, geen controle over de computer af te staan, ophangen als er geld moet worden betaald, geen creditcardgegevens door te geven aan iemand die zich als Microsoft helpdeskmedewerker voordoet en het nummer waarvan gebeld is aan de politie door te geven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.