image

Mogelijk poging om het Tor-netwerk uit te schakelen

zaterdag 20 december 2014, 09:14 door Redactie, 10 reacties

Nog onbekende partijen zouden mogelijk van plan zijn om de komende dagen het Tor-netwerk, waarmee gebruikers hun anonimiteit op internet kunnen beschermen, volledig uit te schakelen. Daarvoor heeft het Tor Project, het team dat de Tor-software ontwikkelt en onderhoudt, gewaarschuwd.

De aanvallers zouden het Tor-netwerk willen uitschakelen door de directory authorities in beslag te nemen. Dit zijn speciale servers in het Tor-netwerk waarmee de Tor-software die gebruikers op hun computer hebben staan de Tor-servers kan vinden die zich in het Tor-netwerk bevinden. "We nemen nu maatregelen om de veiligheid van onze gebruikers te beschermen, en ons systeem is al gebouwd om redundant te zijn, zodat de anonimiteit van gebruikers is beschermd, zelfs als het netwerk wordt aangevallen", zegt Tor-ontwikkelaar Roger Dingledine.

Hij stelt dat het dan ook veilig blijft om Tor te gebruiken. Toch hoopt hij dat de aanval niet zal plaatsvinden. "Tor wordt namelijk door goede mensen gebruikt." Via Tor kunnen activisten, journalisten en mensen in onder andere totalitaire regimes van het internet gebruik maken. Ook opsporingsdiensten, banken en bloggers maken er gebruik van. "Pogingen om het Tor-netwerk uit te schakelen zou ook invloed op deze gebruikers hebben, niet alleen degenen die de aanvaller niet mag", merkt Dingledine op. Mocht de aanval op het Tor-netwerk plaatsvinden dan zullen gebruikers via het Tor-blog worden gewaarschuwd.

Reacties (10)
20-12-2014, 12:45 door Anoniem
Ja het TORnetwerk. Het blijft een gekke plek op het internet. Aan de enekant is het mooi om mensen te helpen die onderdrukt worden. Recht op vrijemenings uiting is een groot goed. Aan de andere kant wordt TOR ook gebruikt voor zaken die we liever niet weten.
Ik gebruik TOR om een beetje blur te generen, en om uit handen te blijven van datamining. Eigenlijk zal iedereen regelmatig zich op TOR moeten begeven. Al is het maar om blur te maken waardoor er meer data onstaat en mensen die het nodig hebben minder opvallen. En de criminelen? Die kunnen ze altijd wel pakken. Dat bleek maar weer toen er bepaalde markt plaatsen werden opgeheven.
20-12-2014, 17:19 door Anoniem
Jup leuk artikel. word een beetje scheitziek van dat tor gezeik steeds. de hele tijd claimen dat het zulke geweldige software is.
Waarom verdedigen die lui nou elke keer als er wat gebeurt het gebruik van tor en wie het gebruikt?
20-12-2014, 18:55 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 20-12-2014, 19:27
[Verwijderd]
20-12-2014, 21:10 door Anoniem
Goede zaak dat die " torren" worden aangepakt.
De goeden zullen toch onder de kwaden moeten lijden.
Er is al teveel crimineel gedrag op Internet.
21-12-2014, 01:20 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak dat die " torren" worden aangepakt.
De goeden zullen toch onder de kwaden moeten lijden.
Er is al teveel crimineel gedrag op Internet.

Dit is nu een hele mooie definitie van criminaliteit!
21-12-2014, 05:42 door Anoniem
@Anoniem / 20 december 2014 / 21:10

Ja, boeiend dat sommige mensen nog enigszins privacy wensen. (sarcastisch).

Met crimineel gedrag, bedoel je de paar individuele mensen of de grootschalige machthebbers. (Overheden en bedrijven)?

Naar mijn mening moet het internet vrij zijn voor iedereen, geen censuur en geen spionage.
21-12-2014, 07:16 door Anoniem
Door Shanghai:
Door Anoniem: word een beetje scheitziek van dat tor gezeik steeds. de hele tijd claimen dat het zulke geweldige software is.
En ik word doodziek van dit soort goor taalgebruik!

+1

En ook een beetje van die taalfouten. (Het is "schijt". Als je per se wil schelden, doe het dan goed.)

Ik besef dat dit geweldig ouderwets klinkt, maar een dergelijk gebrek aan respect voor regels, normen en waarden (bijv. wat betreft beleefdheid of taal) in de onlinewereld wordt des te problematischer omdat ons leven zich daar meer en meer afspeelt. En dat geldt ook voor allerlei politie- en andere inlichtingendiensten die lijken te denken dat ze het online niet zo nauw hoeven te nemen. Privacy? Vermoeden van onschuld? (Soms ongeschreven) recht om vergeten te worden? Dat zijn zaken die alleen maar lijken op te gaan in de wereld van de dingen die al bestonden toen die rechten en wetten werden vastgelegd.

Het is niet omdat iets nu makkelijker kan, dat we het ook zomaar moeten doen. Die regels (soms impliciete) hebben in het verleden al hun nut bewezen, laten we ze niet zomaar overboord gooien.
21-12-2014, 12:33 door Anoniem
een goed argument voor i2p gezien dat alles decentraal is.
22-12-2014, 08:26 door Anoniem
Door Anoniem:De goeden zullen toch onder de kwaden moeten lijden.

"Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius." Arnaud Amaury, 1209.

Door Anoniem:Het is niet omdat iets nu makkelijker kan, dat we het ook zomaar moeten doen. Die regels (soms impliciete) hebben in het verleden al hun nut bewezen, laten we ze niet zomaar overboord gooien.

Inderdaad hebben de regels van burgerrechten hun bestaan te danken aan al diegenen die op de een of andere manier de lessen van Arnaud en vakgenoten uit de vroege inquisitie in de praktijk hebben gebracht. Het is beangstigend hoe gemakkelijk men nu meent dat die regels alleen maar bureaucratie en criminelenbescherming zouden zijn...
22-12-2014, 08:55 door Anoniem
Door Anoniem: @Anoniem / 20 december 2014 / 21:10

Ja, boeiend dat sommige mensen nog enigszins privacy wensen. (sarcastisch).

Met crimineel gedrag, bedoel je de paar individuele mensen of de grootschalige machthebbers. (Overheden en bedrijven)?

Naar mijn mening moet het internet vrij zijn voor iedereen, geen censuur en geen spionage.

Ik bedoel met crimineel gedrag,die pedofielen,die vuurwerkhandelaren,die drugshandelaren,die moslimextremisten en ga zo maar door.
Door de anonimiteit gebeurt er teveel die onze vrijheid bedreigd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.