Zo'n 10.000 klanten van de website Booking.com zijn het doelwit van een gerichte phishingaanval geworden waarbij ze thuis werden opgebeld. De klanten werden telefonisch benaderd door personen die zich voordeden als het hotel waar de klant had gereserveerd en dat hij of zij een e-mail zou ontvangen.
In de e-mail die vervolgens werd gestuurd werd om een aanbetaling gevraagd. Het bedrag moest naar een rekening worden overgemaakt die niets met het hotel in kwestie had te maken. Klanten die vragen over de betaling hadden en het nummer in de e-mail belden werden met een frauduleuze telefoonlijn verbonden. Hier werden ze te woord gestaan door mensen die zich als het personeel van Booking.com voordeden en stelden dat de hotels het betaalbeleid hadden veranderd.
Dat laat een klokkenluider tegenover de BBC weten. De man zou via een internationale telesales-website zijn gerekruteerd en zegt dat hij niets van de criminele activiteiten wist. Volgens Booking.com zijn zo'n 10.000 mensen door de scam getroffen. Hoe de gegevens in handen van de criminelen kwamen is onbekend. De boekingswebsite zou inmiddels met de politie samenwerken om te kijken hoe toekomstige phishingaanvallen kunnen worden voorkomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.