De afgelopen twee jaar zouden 1,1 miljoen Nederlanders het slachtoffer van internetfraude zijn geworden, waarbij 5,3 miljard euro verloren ging, zo beweert de Fraudehelpdesk aan de hand van onderzoek onder 1.000 Nederlanders. Van de 1.000 ondervraagde Nederlanders stelden 90 mensen dat ze iets op internet hadden besteld en niet hadden ontvangen of het slachtoffer van datingfraude waren geworden.
Het onderzoeksbureau dat het onderzoek uitvoerde extrapoleerde deze 90 mensen (9%) naar de gehele Nederlandse bevolking, wat neerkomt op 1,1 miljoen mensen. 70% van de slachtoffers (of 63 van de ondervraagde Nederlanders) gaf aan minder dan 500 euro door de fraude te zijn kwijtgeraakt. Zeven procent van de slachtoffers (of 6 van de deelnemers aan het onderzoek) zou meer dan 10.000 euro zijn verloren.
Als deze gegevens worden geëxtrapoleerd over de hele Nederlandse bevolking zou de schade in totaal 5,3 miljard euro bedragen, met een gemiddeld schadebedrag van 4900 euro per slachtoffer. Volgens André Vermeulen, woordvoerder van de Fraudehelpdesk, klopt het onderzoek. Het onderzoeksbureau zou een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking hebben genomen. De percentages die hieruit kwamen zouden vervolgens voor de hele bevolking gelden.
"Het maakt hierbij niet uit of je duizend of tweeduizend mensen neemt, de resultaten blijven hetzelfde", zo laat hij tegenover Security.NL weten. De schade is echter vele malen groter dan bijvoorbeeld fraude met internetbankieren. In de eerste helft van dit jaar werd er voor 2,1 miljoen euro via internetbankieren gefraudeerd. Vermeulen blijft echter de cijfers staan. Hij laat weten dat veel slachtoffers uit schaamte geen aangifte doen, waardoor de werkelijke omvang van internetfraude verborgen blijft.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.