Webwinkels kunnen zich vanaf vandaag verzekeren tegen de schade die door cybercrime wordt veroorzaakt. Nationale Nederlanden is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse verzekeraar die webwinkels de mogelijkheid biedt om zich in te dekken tegen omzetverlies dat het gevolg van cybercrime is. Uit onderzoek van TNS-Nipo blijkt dat 18% van de winkels met cybercrime te maken heeft.
Het gaat dan om zaken als hacking, digitale diefstal, virussen en internetcriminaliteit. Ook geeft 83% van de webwinkeliers aan niet aangesloten te zijn bij een keurmerk. Daarbij wordt 70% van de webshops vanuit huis gerund en is 84% van de webshops onafhankelijk, ze zijn geen onderdeel van een groter geheel.
IT-calamiteiten
Verder blijkt dat webwinkels weinig aan risicobeheersing doen en nog minder aan risicoanalyse. Naarmate de omzet toeneemt, wordt er meer aandacht besteed aan risicomanagement. Wel geven veel webshops aan back-ups en anti-virussoftware geïnstalleerd te hebben tegen IT-calamiteiten.
Webwinkeliers zien IT-calamiteiten als hun grootste risico. Software en IT-hardwarestoringen, hostings- en providerstoringen en uitval van betalingssystemen zijn de grootste bedreigingen voor de continuïteit van de digitale winkels.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.