Door AcidBurn: Door SecOff: @CSO Dit soort oplossingen vergt wel veel interactie door de gebruiker met het systeem vooraf.
@AcidBurn Dank je, dat is vergelijkbaar met wat wij nu hanteren. Er is echter een vraag vanuit de organisatie om ook als mensen thuis of onderweg zijn een wachtwoord reset te kunnen laten uitvoeren. We willen ook voor deze password resets nog steeds 2-factor authenticatie gebruiken.
De methode die wij hanteren zorgt er juist voor dat de gebruiker, ook als hij/zij niet op kantoor is, een nieuw wachtwoord kan ontvangen zonder hiervoor de security te laten vervallen. Hij/zij moet contact zoeken (telefonische) met de betreffende medewerker op de white-list die ons een verzoek stuurt, het nieuwe wachtwoord krijgen ze dan via die persoon te horen en hiermee is het klaar. Dit kan zowel op locatie als vanaf huis en waarborgt de veiligheid van de accounts.
Het is slechts het verschuiven van verantwoordelijkheid en dat maakt het niet per definitie veiliger.
Het feit dat een medewerker, of iemand die zich voordoet als deze medewerker, naar een manager belt, om z'n wachtwoord te laten resetten, is imho niet veiliger dan dat deze zelf belt naar de Servicedesk.
Door johanw: @AcidBurn, dit klinkt als de klassieke BOFH opstelling. Voegt niks toe aan beveiliging maar leert gebruikers dat beveiliging vooral lastig i.p.v. nuttig is. Als het je collega's genoeg gaat vervelen loop je het risico dat men je gaat uitbesteden aan Capgemini...
Verder schijnen mensen het vreemde idee te hebben dat je op dat soort controlevragen altijd eerlijk moet antwoorden. Spreek af dat je als naam van je moeder een heel andere naam opgeeft, of kom met bedrijfs specifieke vragen die waarschijnlijk niet op social media staan als "op welke verdieping zit de kantine", "wie is je collega die 2 deuren verder zit", etc. etc.
Check, dat is een vorm die ik in het verleden ook toegepast heb. Een andere vorm is wellicht van wachtwoorden af te stappen en biometrische authenticatievormen icm tokens oid toe te passen, maar dat is in deze buiten scope.