De Tweede Kamer moet een tweejaarlijkse 'scan' uitvoeren om te controleren of in voorgenomen wetgeving ICT-toepassingen voldoen aan criteria zoals toegankelijkheid, transparantie, veiligheid en privacy. Dat adviseert de Raad voor het openbaar bestuur. De Raad constateert dat vraagstukken die gaan over ICT vaak versnipperd en te laat in de Kamer worden besproken.
De Raad adviseert de Kamer zich vooral te richten op burgers en te vragen om een tweejaarlijkse scan, een 'Staat van Dienstverlening in ICT'. Het ontwikkelen van deze scan kan ook van belang zijn voor de decentrale overheden. De scan moet gericht worden op de aspecten burgergerichtheid, transparantie, flexibiliteit, toegankelijkheid, veiligheid, effectiviteit en privacy van ICT-toepassingen.
Als het aan de Raad ligt wordt de scan toegepast op alle voorgenomen wetgeving. Ondanks de opkomst van digitaal contact geven burgers nog altijd de voorkeur aan persoonlijk contact met de overheid. 29% kiest voor een mens aan de balie als contactkanaal, gevolgd door de telefoon met 27%. E-mail scoort 18% en internet 10%.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.