Het Amerikaanse advertentiebedrijf Turn heeft na alle ophef van de afgelopen dagen het gebruik van zogeheten zombiecookies tijdelijk gestaakt. Het advertentiebedrijf bleek met internetprovider Verizon samen te werken. Verizon injecteerde in het webverkeer van abonnees een speciale header, waarmee Turn vervolgens cookies "tot leven bracht" die door gebruikers waren verwijderd, vandaar ook de term zombiecookies.
In eerste instantie liet Turn weten dat het verwijderen van cookies geen betrouwbare manier voor consumenten is om aan te geven dat ze geen gepersonaliseerde advertenties willen ontvangen. Volgens het advertentiebedrijf koos het daarom voor de "meest stabiele identificatiemethode", namelijk de unieke header die Verizon in het webverkeer van abonnees injecteert. Daarbij stelt Turn dat het de keuze van consumenten accepteert als die niet willen worden gevolgd op internet, zolang ze dit maar op de juiste manier kenbaar maken.
Er wordt dan gewezen naar de eigen website van het advertentiebedrijf en andere initiatieven van de advertentie-industrie. Turn benadrukt dat het gebruik van zombiecookies aan de richtlijnen voor zelfregulering voldoet. Toch heeft het nu besloten om de methode tijdelijk te staken en wordt er een evaluatie uitgevoerd. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF merkt op dat deze manier van tracking onacceptabel is en vraagt zich af wanneer ook Verizon hiermee zal stoppen. Ook roept het Turn op om definitief geen zombiecookies meer te gebruiken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.