De overheid is een internetconsultatie gestart voor een wetsvoorstel waardoor aanbieders van vitale producten of diensten gedwongen worden om ICT-inbreuken te melden. Het gaat dan bijvoorbeeld om energienetwerkbeheerders, drinkwaterbedrijven, telecombedrijven en banken. In het geval van een incident moet dit worden gemeld aan de Minister van Veiligheid en Justitie, waarna de melding wordt behandeld door het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC).
De meldplicht heeft als belangrijkste doel dat het NCSC de risico's van het incident kan inschatten en de getroffen aanbieder kan helpen. Volgens de overheid kunnen voor de samenleving vitale partijen door het wetsvoorstel effectiever door het NCSC worden bijgestaan om de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van hun producten en diensten te waarborgen of te herstellen.
In 2013 was het al mogelijk om op een eerder concept van het wetsvoorstel te reageren. Mede naar aanleiding van de ontvangen reacties is besloten om het wetsvoorstel uit te breiden met regels over de verwerking van (persoons)gegevens door het NCSC en over de verstrekking door het NCSC van vertrouwelijke gegevens aan derden. Vanwege die ruimere strekking is het wetsvoorstel nogmaals opengesteld voor commentaar. Het geven van feedback kan tot 6 maart van dit jaar.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.