D66-Kamerlid Paul van Meenen wil dat de privacy van leerlingen als uitgangspunt wordt genomen bij het ontwerpen van lesmateriaal en andere software die gegevens van leerlingen verwerken. Scholen gebruiken steeds meer digitale leer- en hulpmiddelen. Afgelopen november werd duidelijk dat de lesprogramma’s van bijna alle basisscholen via de computer persoonsgegevens van kinderen doorsturen aan de uitgevers van lesmateriaal.
Er zijn maar een paar aanbieders van deze digitale lesprogramma’s. Scholen hebben daarom nauwelijks iets te kiezen. "De veiligheid van leerlingen is een basisvoorwaarde voor goed onderwijs. Dat betekent ook dat je zorgvuldig omgaat met gevoelige informatie over leerlingen. Wanneer de leveranciers de privacy goed waarborgen vanaf de start van het ontwerpen van lesmateriaal, dan kunnen de scholen zich concentreren op het onderwijs", aldus Van Meenen.
Volgens het Kamerlid moeten scholen hun geld besteden aan onderwijs. "We willen niet dat elke school een dure ICT-expert in dienst neemt om de privacy in de gaten te houden. Privacy is belangrijk op alle scholen en voor alle leerlingen. Daarom moeten de leveranciers bij het ontwikkelen van deze lesprogramma’s de privacy altijd als uitgangspunt hebben."
Deze week vond er in de Tweede Kamer een debat over de privacy van leerlingen plaats. Er werd onder andere voorgesteld om leerlingen onder een codenaam op het digitale lesmateriaal te laten inloggen, zodat ze bij uitgeverijen niet meer onder hun eigen naam bekend zijn. Door deze pseudonimisering weet alleen de school dan om wie het echt gaat. PvdA-Kamerlid Ypma liet weten dat dit voor het begin van het nieuwe schooljaar geregeld moeten zijn. Staatssecretaris Dekker stelde dat ze niet weet of het ook technisch haalbaar is.
Oude, nog niet gepseudonimiseerde gegevens moeten vervolgens worden vernietigd, stelt Kamerlid Van Dijk. Het gevaar is wel dat dan nuttige informatie over de ontwikkeling van leerlingen verloren gaat, merkte de staatssecretaris op. Van Meenen diende een motie (pdf) in die de regering oproept om ervoor te zorgen dat digitale hulpmiddelen in het onderwijs volgens de principes van privacy en security by design worden gemaakt. De Kamer stemt op 27 januari over de ingediende moties.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.