Het lijkt erop dat cybercriminelen erin zijn geslaagd om een klantendatabase van het Slowaakse anti-virusbedrijf ESET te stelen en vervolgens klanten met gerichte phishingmails aan te vallen. Zowel op het forum van Wilders Security als ESET zelf klagen gebruikers dat ze op e-mailadressen die alleen voor de registratie bij ESET zijn gebruikt, phishingmails hebben ontvangen.
Het zou gaan om internetgebruikers die een licentie voor de anti-virussoftware direct bij ESET Duitsland hebben gekocht. Deze gebruikers ontvingen een persoonlijk geadresseerde e-mail. In het bericht wordt gesteld dat er tijdens gepland accountonderhoud en een verificatieprocedure problemen met het account van de gebruiker zijn aangetroffen.
Phishing
Vervolgens wordt de gebruiker gevraagd om zijn al zijn gegevens opnieuw in te voeren om het verificatieproces te voltooien. Hiervoor is er een link meegestuurd die naar het domein esetshop.de lijkt te wijzen. De HTML-link wijst in werkelijkheid naar een ander domein waar geprobeerd wordt om creditcardgegevens buit te maken.
"Heb net met de support van ESET Duitsland gesproken. Ze zijn bekend met het probleem en onderzoeken op dit moment de bron, het lek en partnerprocessen, aangezien het alleen betrekking heeft op licenties die via ESET's officiële shop zijn gekocht. Voor zover bekend lijkt het alleen een Duits probleem te zijn", aldus een gebruiker op het Wilders Security forum.
ESET kon op het moment van schrijven nog geen reactie geven, maar de phishingmail wordt inmiddels wel door de virusscanner van het bedrijf herkend. De phishingsite zelf is inmiddels uit de lucht gehaald.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.