image

Netbeheerders gaan privacylek door slimme meter aanpakken

donderdag 29 januari 2015, 15:53 door Redactie, 31 reacties

Netbeheerders gaan maatregelen nemen om te voorkomen dat gegevens die via slimme meters zijn verzameld door onbevoegden kunnen worden bekeken. Consumenten die inzicht willen hebben in hun energieverbruik kunnen hiervoor online apps gebruiken die de gegevens van hun energiemeter doorgeven.

Dit kan alleen als de consument een slimme meter heeft. De aanbieders van deze websites en apps vragen de meetdata uit de slimme meter op bij de netbeheerder. Het is aan de aanbieders om te controleren of de aanvrager inderdaad op het opgegeven adres woont. Energie-Nederland en Netbeheer Nederland melden vandaag dat dit niet altijd voldoende wordt gecontroleerd. Een journalist slaagde er deze week in om de gegevens van een bepaald adres te verkrijgen door zich voor te doen als de klant.

Om dit tegen te gaan zullen er extra maatregelen worden genomen die ervoor moeten zorgen dat de veiligheid van klantgegevens door app-aanbieders gewaarborgd wordt. "Dit administratieve misbruik van de gegevens van de klant druist dit uiteraard in tegen de privacy-aspecten die samenhangen met de slimme meter. Wij pleiten ervoor dat organisaties alleen over klantinformatie mogen beschikken als hiervoor expliciet toestemming is gegeven door de klant", zegt André Jurjus, directeur Netbeheer Nederland.

Reacties (31)
29-01-2015, 16:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-01-2015, 16:09 door Anoniem
En dan die geruststellende verhaaltjes dat alles is dichtgetimmerd.

NIET dus!
29-01-2015, 16:12 door Anoniem
Tsja wat ik al zovaak heb aangegeven: het is niet de vraag "of" maar "wanneer" de netbeheerders hun securitygaten aangetoond zullen openbaren...
Hun quote "we hebben dezelfde goede beveiliging als banken" wekt eerder wantrouwen dan vertrouwen.

Een slimme burger zorgt ervoor dat alleen voor domme meters in huis aangesloten blijven :-)
29-01-2015, 16:12 door Anoniem
Energie-Nederland en Netbeheer Nederland melden vandaag dat dit niet altijd voldoende wordt gecontroleerd

Ik mis hier het gevoel van urgency, zoals verwacht. Dit soort gegevens horen te vallen onder de wet van persoonsgegevens en zou er een minimale (hoge?!) beveiligingstandard moeten gelden voor alle websites/data verzamelaars/overheid

Het blijft wachten op een incident waar slimme meter van een (te belangrijk) persoon wordt uitgelezen voor een tijd, Vervolgens worden deze gegevens online gepubliceerd om aan te tonen wanneer hij/zij thuis is, tv gebruikt enz.
Als dit gebeurt bij een (te belangrijk) persoon dan staan de kranten er vol van, wordt het behandeld in de 2e kamer.

(sarcasm) Dan zal Opstelten wel zeggen dat deze informatie handig is voor het volgen van "interresante" personen (/sarcasm)
29-01-2015, 16:17 door Anoniem
Onbevoegden, dat zijn netbeheerders zelf.

Met een slimme meter ben je overgeleverd aan de strapatsen van de netbeheerder. Die kan gewoon levering op afstand uitschakelen en die bepaalt ook hoe vaak en wanneer de meter wordt uitgelezen.

Gebruikers moeten direct en zelfstandig, zonder tussenkomst van wie dan ook, op elk gewenst moment kunnen bepalen wie toegang krijgt.

Als je wilt weten welke apparaten veel stroom verbruiken dan koop je een meter bij de bouwmarkt. Dat is de enige echt werkende methode, de rest (apps over het totale verbruik) is "window dressing" en je kunt er niet mee zien welk apparaat wat verbruikt.
29-01-2015, 16:26 door Anoniem
Dat die netbeheerders nu pas wakker worden pleit niet voor hen. Bovendien zeggen ze er niet bij wie hen op de vingers mag kijken. Het kunnen dus net zo goed loze beloften zijn. Eens te meer blijkt dat gemak(zucht) onze grootste vijand is geworden
29-01-2015, 16:29 door Anoniem
Die meters zijn helemaal niet slim. Als consument kan je er niets mee, behalve als je dure abonnementen afsluit met "data leveranciers". Die moet je dan machtigen om jouw data op te halen bij de netbeheerder. Vervolgens "mag" jij dan bij die dataleverancier jouw verbruiktsdata inzien, die dan al een dag oud zijn.
Dat is nauwelijks slim te noemen. Tenzij ze met slim bedoelen dat ze jou geld uit de zak kunnen kloppen om je eigen data te mogen inzien.
29-01-2015, 16:30 door Profeet
bla bla bla wij worden er beter van bla bla bla bla lulverhaal voor de klant bla bla bla
29-01-2015, 16:32 door Anoniem
Ik heb onlangs nog aluminiumfolie om de zender van een slimme meter gedaan. Dit zal waarschijnlijk de doorgifte storen. Want GSM signaal kan niet door aluminiumfolie. :D:D

https://www.security.nl/posting/23726/Wikkel+mobiele+telefoon+insiders+in+aluminiumfolie

TheYOSH
29-01-2015, 16:34 door Anoniem
Netbeheerders gaan privacylek door slimme meter aanpakken

Hoe gaan ze dat doen, gaan ze de slimme meter afschaffen ? ;)

Wat ik niet snap is dat ik niet *onafhankelijk* van mij leverancier gewoon een eigen slimme meter kan kopen, waar alleen ik toegang toe heb.
29-01-2015, 16:38 door Anoniem
"Oh, is het weah niet goedt, te wenag privercy zegtu? Welnu dan gieten we er toch een litertje privercy oveahheen, met een app, helemaal bijdetijd. Zeau, probleem opgelost. Nou niet meah zeurah hoah, burgah."

Mooi toch, die techniek? Vooral ook omdat het echte probleem zelfs met nu een "app" erbij, wel gewoon blijft bestaan. Namelijk, de netbeheerders zijn doodleuk nog steeds die grote berg gevoelige data bijelkaar aan het harken. Want die tellers gaan echt niet ineens minder vaak de stand uitzenden, dat doen ze continue. Die app is dus gepiel in de marge puur voor de show.

Je had natuurlijk ook gewoon een draaischijfmeter neer kunnen zetten, en dan eens per jaar langskomen. Dan heb je al dat extra gedoe niet nodig, en dan was het probleem echt opgelost, in plaats van zoals nu alleen maar schijnopgelost. Maarja, dan kun je niet tegenover je internationale conculegas opscheppen dat je een tot in de huiskamer toe superslim electriciteitsnet hebt, en geen mooie apps voor de klant als zoethoudertje. Erger nog, dan zou je het privacyprobleem echt opgelost hebben en dan kan er niet meer jarenlang verdiend worden aan het knutselen aan deze mooie techniek om uiteindelijk te moeten vaststellen dat het niet oplosbaar is dus laten we het maar integraal vervangen door een nieuwe generatie... met vergelijkbare, maar subtiel toch net andere problemen. "Is goedt voah de ekernemie, meneah."
29-01-2015, 18:06 door Anoniem
Inderdaad, blablabla... (hoe verkoop ik jou, dat ik meer inzicht wil hebben in jou verbruikt) blabla bla
29-01-2015, 18:39 door Anoniem
Onzin, er valt niets te repareren aan iets dat al geheel veilig was.

De slimme meter is veilig!
Dat is de consument luid en duidelijk op het hard gedrukt bij de invoer van de slimme meter.
Daarom zijn we ook massaal overgestapt en hebben we zoals de overheid dat graag ziet er in 2020 allemaal een in huis hangen.

Niemand maar dan ook niemand die die gegevens voor iets anders gaat gebruiken dan inzicht in je eigen energie verbruik.
Daar zullen de energiebedrijven goed op toezien.
Ze zijn niet voor niets zelf eigen toezichthouder op zichzelf.
29-01-2015, 18:47 door Anoniem
Het lijkt me sterk dat de verantwoordelijke organisaties dit nog niet wisten. Maar het gebruik van de woorden "we pleiten ervoor" stellen me niet gerust wat betreft de slagkracht en het bewustzijn over privacy van de personen in de organisaties.
29-01-2015, 19:42 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 29-01-2015, 19:46
[Verwijderd]
29-01-2015, 20:31 door Anoniem
Het kost die Energiemaatschappijen aardig wat geld om al dat slimme gedoe in huis te krijgen bij mensen.

Dat doen zij enkel als zij er financieel beter van denken te worden, of om onontkoombare fikse boetes mee te voorkomen.

Dat laatste is volgens mij niet het geval. Dus dan is het eerste van toepassing.

Vraag is derhalve hoe die Energiemaatschappijen denken er financieel beter van te worden.
En, ook niet onbelangrijk, bij wie de risico's worden neergelegd.

Want ja, alle risico's op eigen kosten afdekken is vaak niet winstgevend.
Die worden dan via onleesbare kleine lettertjes overeenkomsten bij anderen weggelegd. Vaak niet eens wettig, maar de meeste Consumenten zullen zich laten afschrikken door het arrogante gebluf en bijbehorende dreigtaal van de organisaties in kwestie. Als zij zich benadeeld voelen en verhaal trachten te halen.
Per saldo nog winstgevender derhalve, want men komt dan weg met zaken die wettelijk niet eens mogen.
En ach, de enkeling die de tijd, zin, geld, principes en koppig doorzettingsvermogen heeft om het toch voor elkaar te boksen zijn/haar eigenlijk recht binnen te halen is slechts een druppel op de gloeiende plaat.

En nee, organisaties die zogenaamd belast zijn met het waarborgen en beschermen van dergelijke belangen zijn, effectief gezien, iets van de vorige eeuw. Kapot bezuinigd, gesaneerd, ten prooi gevallen aan graaiers, ergens diep weggestopt in bureaucratische stapels, bevolkt door la la la roze wolken mensen en ga zo maar door.

De gemiddelde benadeelde Consument wordt geconfronteerd met een wirwar aan instanties, hulpverleners, mensen die het beter weten, regelrechte oplichters en noem maar op, om nog iets van een kans van slagen te hebben. Gemiddeld gesproken.

Effectief rechtsongelijkheid, want feitelijk komt het dan neer op wie je kent en wie je kunt inschakelen om je kansen op gerechtigheid te zekeren. Maar nee, de Staat, die rechtsgelijkheid tot een der hoogste doelen zou moeten verklaren, en voor je vechten desnoods, gooit er nog een riedel Eigen Bijdrage en ambtelijke toetsing zooi tegenaan.

Kortom, zoek het fijn zelf maar uit. En gaat zo'n vacuum juist nog meer dubieuze profiteurs aantrekken? Uiteraard!
Dus beter wordt het er niet op.

Daarbij, het zou niet de eerste keer zijn dat een organisatie eerst en vooral puur voor de (eigen) winst gaat. Daarbij allerlei regels en afspraken negerende. Om vervolgens rechtszaken te rekken en te rekken totdat ze uiteindelijk veroordeeld worden tot het betalen van een boete die slechts een schijntje is van de binnen geharkte winsten en (concurrentie)voordelen.
29-01-2015, 20:42 door Anoniem
Weigeren van de slimme meter

Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen.

Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks overzicht van uw energieverbruik.

bron:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slimme-meter/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren.html


Voorbeeldbrieven voor het weigeren van de slimme meter:
http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/voorbeeldbrieven.html
29-01-2015, 20:48 door ph-cofi
Het is toch heeeeeeel makkelijk om een apparaat waarop je de meterstanden wil uitlezen te authenticeren? Zo van, e-mail heensturen of sms heensturen? Zaken die de banken wel doen en deze bedrijven blijkbaar niet.

We mogen de meters dus letterlijk alu hoedjes geven ;)
29-01-2015, 21:42 door Anoniem
Door Anoniem: En dan die geruststellende verhaaltjes dat alles is dichtgetimmerd.

NIET dus!

De meter is wel dicht, doch het bouwwerk erboven op niet. Als je met wat creatieve invoer en weinig validatie toch bij de meter kunt, dan is dat niet de schuld des meters.
30-01-2015, 07:43 door Anoniem
IUk vraag mij nou af, mag je die "slimme meter"weigeren of gaat dan de netbeheerder moeilijk doen. Bij mij in huis hangt hij nog niet, en als ik dit allemaal lees dan komt hij er ook niet in.
30-01-2015, 07:46 door Anoniem
Oops, ik heb het al gevonden, je mag hem dus weigeren en je kan hem ook uitzetten.

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/slimme-meter-weigeren?cookie=ja.1422603830850-195141628
30-01-2015, 09:13 door PietdeVries
Ik durf 't bijna niet te opperen - maar heeft een van jullie het verhaal over dit onderwerp op Tweakers.net gelezen?

http://tweakers.net/nieuws/101095/netbeheerders-staan-tijdelijk-geen-opvragingen-van-data-slimme-meters-toe.html

Het probleem zit hier niet in de slimme meter, maar in de relatie tussen ODA (Onafhankelijke Diensten Aanbieder) en de Netbeheerders. De ODA's kunnen een verzoek doen bij de netbeheerders om een meter uit te lezen als onderdeel van een (gratis) dienst aan de eindgebruikers. Alleen controleren die ODA's niet van wie het verzoek komt: of de eindgebruiker die het verzoek doet ook daadwerkelijk de eigenaar/gebruiker van de meter is. De gegevens die moeten worden meegestuurd met het verzoek (o.a. EAN code) blijken op internet gewoon te achterhalen...
30-01-2015, 09:15 door Anoniem
"Wilt u de slimme meter echt niet? Dan kunt u hem weigeren. U behoudt dan uw oude meter en kunt geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen."

Alsof ik achterlijk ben? Ik bepaal wanneer de gaskraan opengaat, wanneer de schakelaar omgaat. Ik bepaal wanneer en wat ik bespaar, daar heb ik geen achterlijke meter voor nodig.
30-01-2015, 10:51 door Anoniem
Netbeheerders gaan privacylek door slimme meter aanpakken


Dat was toch al die tijd al dik in orde qua beveiliging en privacy ?

Ik zou dus niet weten waarom ik er nu dus wel vertrouwen in zou moeten hebben .
30-01-2015, 11:08 door Anoniem
Alles is erop gericht om de klant afhankelijk te maken van een leverancier i.p.v. de klant te faciliteren met een rechtstreekse verbinding met zijn meter.

Dat ze nog nooit hebben bedacht dat je een schakelaar op zo'n slimme meter zou kunnen aanbrengen, waardoor de klant de meter tijdelijk gegevens kan laten overzetten, is mij niet duidelijk !
Nu moet er een actie worden uitgevoerd door een derde (de energieleverancier of de meterbeheerder: nog eens een extra communicatielaag).

Daarnaast geloof ik niet dat mijn energieverbruik zal wijzigen wanneer ik het verbruik beter kan monitoren. Uiteraard kan het wel handig zijn om excessief verbruik op te sporen, maar zoiets moet je na een paar dagen monitoren toch wel door kunnen achterhalen, lijkt me.

Ook is het me niet duidelijk waarom er via wifi wordt gecommuniceerd met de meterbeheerder en niet via encrypted powerlineverbindingen.

Er is verder geen enkele noodzaak om de meter continu uit kunnen lezen door de energieleverancier: een geaggregeerde waarde per cluster van woningen is zeker zo handig. En dat kun je eenvoudig vanuit de wijkcentrale opnemen.
30-01-2015, 11:19 door Anoniem
Wordt tijd voor een nieuwe sticker ...

NEE , geen verkopers of geloofs-overtuigers .
NEE , geen collectes (wij doneren op eigen wijze)
NEE , geen slimme meter (wij besparen op eigen wijze)

Zolang die slimme meter niet ziet dat ik in een T-shirt loop , mijn pantoffels niet aan heb en de achterdeur wagenwijd open heb staan blijft het een dom ding .

Ik bespaar wel op traditionele wijze en met mijn gezonde verstand zonder geld uit te geven aan 'slimme' gadgets , slimme meters en abonnementen en kosten voor slimme thermostaten .

Onnodig geld uitgeven of zaken veranderen die prima werken is immers geen besparen .
30-01-2015, 12:16 door Anoniem
Wat mensen niet goed begrijpen is dat jij als eigenaar of bewoner als enige kan bepalen wat er uit jouw woning gehaald wordt of er aan/in bevestigd wordt. Het is zelfs zo dat als jij iets laat installeren waarvoor je moet betalen en je doet dit niet, de installateur de apparatuur niet zonder je toestemming mag verwijderen. Ze mogen je dan wel dwingen te betalen wat ook redelijk is, maar zomaar uit andermans woning spullen komen slopen is dat niet. Zo is het ook met meters, alleen is dit niet jouw eigendom dus hoef je ze niet zelf te betalen. Je kan er ook voor kiezen om een lekkende gasmeter niet te laten vervangen. Het blijft dus gewoon een afweging wat te weigeren en wat niet. Alleen wordt het steeds lastiger om een slimme meter weer in te ruilen voor een domme. Kortom er is geen weg terug als het eenmaal hangt.

Simpel samengevat is een slimme meter alleen maar een apparaat dat, iedereen, behalve de consument meer controle geeft en een nieuw inkomstenmodellen mogelijk maakt.

De goedkoopste en veiligste manier is gewoon een verbruiksteller kopen en elk apparaat hiermee controleren. Dan je je namelijk WEL zien welk apparaat de deur uit moet door een hoog sluipverbruik. Verder is het gewoon speelgoed, net als de de meeste Apps die gratis op smartphones te gebruiken zijn.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over straling en storing, privacy, misbruik en hogere kosten.

We hebben allemaal een keuze, dat iedereen zich maar alles door de strot laat duwen is misschien wel het meest bizar.
31-01-2015, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb onlangs nog aluminiumfolie om de zender van een slimme meter gedaan. Dit zal waarschijnlijk de doorgifte storen. Want GSM signaal kan niet door aluminiumfolie. :D:D

https://www.security.nl/posting/23726/Wikkel+mobiele+telefoon+insiders+in+aluminiumfolie

TheYOSH
Je zou misschien eens kunnen uitrekenen hoeveel meer stroom wordt gebruikt doordat je het blokkeert, en of de extra kosten daarvan niet hoger zijn dan hem te vervangen door een klassieke meter.
01-02-2015, 20:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb onlangs nog aluminiumfolie om de zender van een slimme meter gedaan. [...]
Je zou misschien eens kunnen uitrekenen hoeveel meer stroom wordt gebruikt doordat je het blokkeert, en of de extra kosten daarvan niet hoger zijn dan hem te vervangen door een klassieke meter.
Heb hier al een commentaar gelezen waar een klassieke (draaischijf)meter al goedkoper bleek dan de electronische variant, genoeg om de installatiekosten (die je dan toevallig ineens wel zelf moet dragen, heel curieus) er binnen een jaar uit te halen.

Plus dat je beter af bent met een draaischijfmeter als je zonnepanelen op je dak hebt of anderszins aan het net kan terugleveren. Dat maakt deze extra kosten uitrekenen een beetje academisch, maar wellicht niet oninteressant.
21-02-2015, 20:39 door Anoniem
wat veel erger is, is dat de slimme meter pulserende microgolven uitzend, 4x sterker dan wifi, er is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat dit schadelijk is voor de ontwikkeling van jonge kinderen hun hersens, en ook voor al het weefsel wat water bevat, dat is zo'n beetje alles wat leeft.

In meerdere landen is het al verboden om zelfs wifi op school te hebben omdat het nadelig is voor de kinderen hun leerprestaties, en dalijk heeft bijna iedereen die gevaarlijke meters in zijn huis, ik ga zeker die meter weigeren en mijn buren overhalen dat ook te doen, doen ze dat niet, dan maak ik van mijn huis een kooi van Faraday door alufolie onder mijn behang te doen.

het is tijd dat we eens gaan nadenken in Nederland over dit soort gevaren voor de volksgezondheid.
05-01-2016, 21:36 door Anoniem
400.000 'slimme' meters geven niet langer automatisch gasmeterstanden door. Zit een software fout in maar Netbeheerder wil er weinig over kwijt, behalve 'er wordt gewerkt aan een oplossing'
https://www.bright.nl/nieuws/slimme-gasmeters-dommer-door-softwarefout

Als de basis, het doorgeven van de gegevens, niet goed werkt dan geeft dat te denken over de secundaire zaken als security nog slechter.
Oh en voor die microgolven heb ik trouwens geen alufolie behang gebruikt maar gewoon een hoed bemaakt, kostte veel minder folie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.