Twitter zal binnenkort een experiment beginnen waarbij gebruikers gerichte advertenties krijgen voorgeschoteld. "Gebruikers zullen niet meer advertenties op Twitter te zien krijgen, maar ze zullen misschien betere te zien krijgen", zegt Kevin Weil. Het gaat dan om advertenties van merken en bedrijven waar Twittergebruikers interesse in hebben getoond.
Hiervoor gaat Twitter samenwerken met bedrijven die ook actief op de microbloggingdienst zijn en op andere manieren gegevens van internetgebruikers verzamelen. Een online bloemenwinkel kan bijvoorbeeld cookies verzamelen van mensen die de website bezoeken of het e-mailadres van klanten die zich voor de nieuwsbrief hebben ingeschreven.
Afmelden
De bloemenwinkel stuurt een hash van deze gegevens naar Twitter, dat de gegevens kan vergelijken met de data die het van eigen gebruikers heeft opgeslagen. In het geval de uitgewisselde data overeenkomt, kan Twitter bij deze gebruikers advertenties van de bloemenwinkel tonen.
Zodoende krijgen adverteerders geen aanvullende gebruikersgegevens. De nieuwe advertentiemethode staat standaard ingeschakeld, maar gebruikers die niet op de gerichte advertenties zitten te wachten kunnen die eenvoudig uitschakelen door het vinkje voor 'Promoted content' te verwijderen. Het experiment vindt alleen onder Amerikaanse Twittergebruikers plaats.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.