image

Sterke afname van fraude met internetbankieren in België

zondag 1 februari 2015, 11:25 door Redactie, 5 reacties

214 Belgen zijn vorig jaar het slachtoffer van fraude met internetbankieren geworden, waarbij criminelen ongeveer 650.000 euro buitmaakten. Een daling van 85% ten opzichte van een jaar eerder. Gemiddeld verloren slachtoffers zo'n 3.000 euro. Zowel het aantal slachtoffers als de schade liggen veel lager dan in 2013 het geval was. Toen werden bijna 1800 Belgen slachtoffer en werd er een bedrag van meer dan 5 miljoen euro gestolen.

De criminelen achter deze vorm van fraude zouden met name phishing gebruiken, waarbij consumenten via e-mail en/of telefoon om hun codes voor internetbankieren wordt gevraagd. Volgens Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector, is de daling van het aantal fraudegevallen te danken aan een combinatie van verschillende factoren, waaronder de verhoogde waakzaamheid van de consument.

"Hij gaat bewuster om met de beveiliging van zijn computer en met de bescherming van zijn persoonlijke gegevens en codes", aldus de federatie. Ook zouden de aangehouden inspanningen van alle partijen op het terrein om de fraude terug te dringen een belangrijke schakel blijken. Zo veroordeelde een Belgische rechtbank onlangs nog een bende die zich schuldig had gemaakt aan phishing.

Image

Reacties (5)
01-02-2015, 14:13 door Anoniem
DIt is weer lekker vaag. De slinkse edoch voorspelbare implicatie is dat het eigenlijk vooral "de consument" zijn schuld is, maar als die ene veroordeelde bende nou toevallig verantwoordelijk was voor een groot percentage pogingen, dan kun je dat zo simpel niet stellen.
01-02-2015, 16:16 door Briolet
In de stentor las ik vandaag weer een nieuwe variant van oplichten die ik nog niet kende:

http://www.destentor.nl/regio/raalte/inwoonster-raalte-raakt-aanzienlijk-geldbedrag-kwijt-aan-oplichter-1.4741362

Als ik het goed begrijp zijn de slachtoffers via social engineering eerst naar een nepsite van de Rabo bank geleidt. Daar bestelden ze een nieuwe random reader. Waarschijnlijk werd daar ook gevraagd om het pasnummer op te geven.

Een paar dagen later kregen ze de reader met de post. Kort daarna werden ze door een "medewerker" van de Rabobank gebeld die ze "hielp"om de nieuwe reader in gebruik te nemen. Vooral omdat ze net de reader gekregen hadden en de "medewerker" ook hun pasnummer kende, werd elke vorm van argwaan weggenomen.

Het verhaal vertelt niet wie de reader gestuurd heeft, maar ik kan me voorstellen dat de criminelen in naam van het slachtoffer de bestelling van een nieuwe reader bij de Rabo gedaan hebben.
01-02-2015, 16:51 door Anoniem
Door Briolet: In de stentor las ik vandaag weer een nieuwe variant van oplichten die ik nog niet kende:

http://www.destentor.nl/regio/raalte/inwoonster-raalte-raakt-aanzienlijk-geldbedrag-kwijt-aan-oplichter-1.4741362


De stentor, waarschijnlijke journalistiek
"Het slachtoffer was waarschijnlijk via phishing of malware op een nepsite van de Rabobank terecht gekomen."

Ongelukkige samenloop van omstandigheden
Ligt de kracht van Raalte niet bij het huisvesten van personen aan wie het zelfstandig internetbankieren tijdelijk beter niet toe te vertrouwen is?
Minnetje voor de begeleiders van dienst.

Website gestuntel
Javascript en andere browser meldingen op de stentor omzeil je door het pagina css even uit te schakelen, dan zijn artikelen alsnog leesbaar, mocht je daartoe de behoefte voelen.
01-02-2015, 19:46 door Anoniem
Haal 2012 en 2013 uit de cijfers en je ziet alsnog een flink stijgende lijn.
Deze 2 jaren zijn uitzonderlijk en indien dat zo doorgegaan was ook onhoudbaar.
Een goede vraag zou zijn: waarom zijn die jaren 2012 2013 zo uitzonderlijk?.
01-02-2015, 20:46 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 01-02-2015, 20:47
Afgenomen fraude??

Het is geen fraude meer omdat het nu je eigen risico is.!!!!!!!!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.