Adblock Plus, veruit de allerpopulairste browseruitbreiding die er bestaat, zou advertenties van Google, Microsoft en Amazon niet meer tegenhouden. Volgens een bericht in de Financial Times zouden de bedrijven de ontwikkelaar van de extensie betalen om hun advertenties door te laten.
Adblock Plus is naar eigen zeggen meer dan 300 miljoen keer gedownload. Zo'n 20 miljoen Firefoxgebruikers en meer dan 10 miljoen Chromegebruikers gebruiken de extensie. Adblock Plus is ook voor andere browsers beschikbaar. Volgens onderzoek van PageFair zou de impact van deze en andere advertentieblockers steeds meer door websites worden gevoeld. Gebruikers kunnen op deze manier eenvoudig advertenties blokkeren, waardoor websites inkomsten mislopen.
De Financial Times stelt dat Google, Amazon, Microsoft en advertentiebedrijf Taboola de ontwikkelaar van Adblock Plus hebben betaald om hun advertenties te whitelisten. Zo worden bijvoorbeeld advertenties in Microsofts Bing zoekmachine getoond. Hiervoor zou de ontwikkelaar 30% van de advertentie-inkomsten hebben gevraagd, waar de bedrijven mee akkoord gingen. Ontwikkelaar Eyeo stelt daarnaast dat alleen acceptabele advertenties zullen worden doorgelaten. Google en Amazon willen echter geen reactie tegenover de Financial Times geven, terwijl Microsoft laat weten dat het gebruikers altijd een keuze geeft als het om advertenties gaat.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.