De grootste spoorwegmaatschappij van de wereld heeft besloten dat het de gegevens van miljoenen passagiers als marketinggegevens gaat verkopen, wat voor een storm van een kritiek heeft gezorgd. Sinds vorige week verkoopt de East Japan Railway (JR East) de geanonimiseerde passagiersgegevens van miljoenen Japanners die dagelijks van de spoordienst gebruik maken.
De gegevens zijn afkomstig van Suica, de Japanse variant van de OV-chipkaart. Het is de eerste keer dat gegevens van Suica aan derde partijen worden verkocht. De beslissing heeft tot een waar privacydebat in Japan gezorgd, zo meldt IDG.
"Zelfs als er een juiste manier is om deze data te gebruiken, moet het met de goedkeuring van de samenleving plaatsvinden", aldus een professor en privacyexpert Hiromitsu Takagi op Twitter
Privacy
De gegevens die JR East aanbiedt bevat details van passagiers die bepaalde stations gebruiken, zoals hun geslacht, datum en tijd dat ze de dienst gebruikten en het uitgegeven bedrag. Hitachi verzorgt de technische afwikkeling en biedt de gegevens als 'big data' aan. Voor 50.000 dollar krijgen bedrijven een heel jaar toegang tot de passagiersgegevens van tien stations.
De gegevens zijn bedoeld voor bedrijven die zich in de stations willen vestigen, maar ook adverteerders en vastgoedbedrijven. Volgens JR East en Hitachi zijn de gegevens niet naar individuen te herleiden, en is er daarom geen privacyprobleem.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.