Door Anoniem:
Maar RTT/packet loss op tussenliggende hops zegt erg weinig over de kwaliteit van de end to end verbinding.
Als beiden zeer scherp oplopen direct na de router/modem, dan is dat wel een teken aan de wand. De ADSL linkstatistieken vertelden ook zo een eigen verhaal. Dat was ook waar de 30 seconden pings te zien waren.
Een verstandige operator zal verkeer gericht _aan_ een router fors rate limiten, en het genereren van antwoorden op TTL expired heeft een lage prioriteit voor de router cpu.
In dit geval zes seconden interval per uitgezonden pakket op vijf hops, dus 30 seconden interval per host. Continue doorlopend om te kunnen zien wat voor fout er nu weer te zien was. Extra breed venster zodat een backlog van enige tientallen minuten zichtbaar was. Een reboot van het router/modem kostte een minuut of twee. Er waren er regelmatig meerdere op rij te zien.
Dat je zo af en toe geen antwoorden ziet van tussenliggende hops, of dat die een hogere RTT geven dan de eindbestemming kan prima, en het wil niet zeggen dat er end-to-end een hoge RTT is, of packetloss is.
In context, hield het na maanden dagelijks de trace bijhouden (op een 30 seconden ping interval per hop) plots permanent op voor een hop. Nooit meer een ping vandaan gezien later. Kennelijk uitgezet. Wat gezien de openstaande tickets waar niets mee gebeurde dingen zegt over hun prioriteiten.
Blijkbaar heb je inderdaad geen goede dienst . Opzeggen dan maar.
Gedeelde verbinding en de contractuele klant was niet voor rede vatbaar. Alternatieven waren om alweer politieke redenen (en fysieke: niet genoeg koperparen, glasvezel niet te krijgen, etc.) niet beschikbaar. Heb nog een tijdje op een wifi van buren meegelift, maar die deed het 50 van de 60 seconden wel, en dan 10 seconden strak niet. Dat is ook niet prettig. Overigens deed de wifi het wel constant als ze het (aparte) modem loskoppelden--maar dan heb je dus geen uplink. Wellicht iets met de electriciteit in dat huis niet geheel in orde. Blij dat ik daar uit de buurt wegverhuisd ben.
Het zou nog kunnen dat de ping tijden en packetloss buiten het domein van je provider veroorzaak worden.
(Want, zie boven, je kunt niet altijd op basis van traceroute zeggen waar het begint mis te gaan ).
Dat is zeker waar. Maar als je kijkt naar adressen die in een adresbereik van je provider zit vanaf een verbinding van die provider en je kijkt maar een paar hopjes diep, en alle tussenliggende adressen zijn ook van die provider, dan, nuja, doe ik die anderszins ongefundeerde aanname toch maar.
Dat is verder niet erg, maar ga dan niet een ander beschuldigen.
Volgens mij lul je uit je nek om interessant te doen. Het minste is toch wel dat je het dan even begrijpelijk uitlegt, meneertje de betwetert.
Ook al was ik niet dezelfde betweter als degene die de ARP cache mis opperde, bij deze.
Ik denk dat wel duidelijk is wat daarmee aan de hand was.