Amerikaanse autofabrikanten hebben hun auto's niet goed beveiligd tegen hackers, zo blijkt uit een rapport van de Amerikaanse senator Edward Markey. Markey vroeg autofabrikanten over hoe ze hun voertuigen beveiligen. Uit de antwoorden komt volgens het rapport naar voren dat "er een duidelijk gebrek aan beveiligingsmaatregelen is om bestuurders tegen hackers te beschermen die de besturing van een voertuig kunnen overnemen of tegen diegenen die persoonlijke informatie over de bestuurders willen verzamelen en gebruiken."
Auto's zijn van steeds meer systemen voorzien, voor monitoring van de bandendruk, navigatie, entertainment, anti-diefstal en wifi. Slechts drie fabrikanten hebben nog modellen zonder wifi-mogelijkheden, maar het aantal wordt steeds kleiner. "Bestuurders vertrouwen op deze nieuwe technologieën, maar helaas hebben de autofabrikanten niet hun deel gedaan om ons tegen cyberaanvallen of privacyschendingen te beschermen", zo laat Markey in het rapport weten waar AP over bericht.
Uit het rapport blijkt dat de meeste fabrikanten niet bekend zijn met hackingincidenten of hier niets over kunnen zeggen. Drie fabrikanten weigerden de vraag te beantwoorden. Verder blijkt dat fabrikanten allemaal anders omgaan met de introductie van nieuwe technologieën waarbij de veiligheid niet kan worden gegarandeerd. Fabrikanten blijken in veel gevallen ook niet in staat te zijn om mogelijke aanvallen op de autosystemen te detecteren. De helft van de fabrikanten bekende dat informatie over het rijgedrag van de bestuurder draadloos wordt verstuurd, meestal naar derde partijen.
Daarnaast worden de gegevens van bestuurders vaak op onduidelijke wijze gebruikt om de "klantervaring te verbeteren". Verder verschilt het beleid per fabrikant hoe lang dit soort gegevens worden bewaard. Ook weten bestuurders niet welke gegevens worden verzameld en kunnen dit vaak niet voorkomen, tenzij ze belangrijke features zoals de navigatie uitschakelen. Volgens een brancheorganisatie zijn de antwoorden van de fabrikanten maanden oud en zouden niet de uitgebreide discussies van de auto-industrie weerspiegelen om de cyberveiligheid te verbeteren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.