Internetprovider XS4ALL heeft voor het eerst een rapport gepubliceerd waarin het laat zien hoe vaak er door de politie gegevens van klanten gevorderd worden. De provider wil via het transparantierapport dat burgers kunnen controleren in welke mate opsporingsinstanties van hun bevoegdheden gebruikmaken. De provider mag abonnees niet vertellen of hun gegevens verstrekt zijn.
"We hadden graag veel eerder willen beginnen met het publiceren van deze gegevens, maar al in 2004 werd de toenmalig directeur van XS4ALL door het Openbaar Ministerie 'sterk ontraden' deze gegevens te publiceren omdat ze het staatsgeheim zouden schenden, wat tot mogelijke vervolging zou leiden", zegt woordvoerder Niels Huijbregts.
Overzicht
De cijfers in het onderstaande overzicht laten het aantal juiste vorderingen zien. Per categorie interceptie wordt het aantal taps weergegeven en niet het aantal vorderingen. "Vorderingen kunnen namelijk ook betrekking hebben op een verlenging van een tap. Dat zou volgens ons een verkeerd beeld geven", aldus de provider.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.