Bijna de helft van alle gratis iPhone- en iPad-apps is in staat om de locatie van gebruikers te volgen, veel meer dan bij gratis Android-apps het geval is. Het Roemeense anti-virusbedrijf Bitdefender onderzocht hoe Android- en iOS-apps omgaan met de privacy van gebruikers. Als eerste werd er gekeken naar het monitoren van locatiegegevens.
Van de 314.000 onderzochte iPhone-apps is 45,4% in staat dit te doen. Bitdefender benadrukt dat het hier gaat om de mogelijkheid de locatie van gebruikers te volgen. Het wil nog niet zeggen dat de app dit ook daadwerkelijk doet. Toch zijn er wel degelijke iPhone-apps die dit doen, zoals PokerStars TV en Cheezburger, die de exacte locatie van de gebruiker bijhouden.
Bij Android werd er naar 208.000 gratis apps gekeken. Hiervan bleek 34,6% de locatie te kunnen monitoren. Als voorbeeld van een app die dit doet wordt de 'Latest Nail Fashion Trends app' gegeven, die tussen de 100.000 en 500.000 keer geïnstalleerd is.
Contactenlijst
Als het gaat om het uitlezen van de contactenlijst, dan zijn het wederom de iOS-apps die nieuwsgieriger zijn dan de Android-apps. 18,9% van de iPhone-apps is in staat om de contactenlijst uit te lezen, terwijl dit bij bij Android-apps 7,7% is. Twee Android-apps die Bitdefender noemt zijn inmiddels uit de Play Store verwijderd, maar iOS-gebruikers moeten oppassen voor OLJ en 3D Badminton II.
Telefoonnummer
Andere persoonlijke onderdelen waar apps toegang tot kunnen krijgen zijn e-mailadressen, apparaat-ID en telefoonnummer. Van de gratis Android-apps bleek 14,6% het apparaat-ID te kunnen lekken en 5,7% het e-mailadres van de gebruiker. Sinds een incident met een advertentiebedrijf staat Apple geen apps meer toe die om het unique device identifiers (UDID) vragen.
Bitdefender heeft dan ook geen percentage van iPhone-apps die het device ID of e-mailadres kunnen lekken, hoewel het toch twee iOS-apps noemt die daadwerkelijk het apparaat-ID versturen.
Ook bij het lekken van telefoonnummer ontbreekt een percentage voor iOS. Van de onderzochte Android-apps bleek dat 8,8% in staat is om het telefoonnummer naar adverteerders door te sturen.
Privacy
"Zoals het oude spreekwoord gaat, als je er niet voor betaalt, ben jij het product dat wordt verkocht", zo concluderen de onderzoekers. Die stellen dat ontwikkelaars flink aan gratis apps verdienen, ook al zijn ze gratis voor de gebruiker. "Anders gezegd, de applicatie wordt gratis nadat de gebruiker er met zijn privacy voor heeft betaald."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.