30% van de Nederlanders heeft zich weleens op internet met valse informatie geregistreerd om zo de privacy te beschermen, zoals het opgeven van een niet bestaand e-mailadres, het gebruik van een valse naam of andere zaken. Dat blijkt uit een online onderzoek (pdf) van Symantec dat onder duizend Nederlanders werd uitgevoerd. Het zijn met name jongvolwassenen die regelmatig niet hun echte gegevens opgeven.
In deze groep zegt 49% zich weleens met valse gegevens te registreren. Naarmate gebruikers ouder worden geven ze ook vaker hun echte gegevens. Tussen de 35 en 54 jaar zegt zo'n 34% weleens nepgegevens te gebruiken, terwijl dit bij 65-plusseres slechts 10% is. Volgens de onderzoekers laten deze resultaten mogelijk zien dat jongeren minder vertrouwend op internet zijn.
Van de ondervraagde Nederlanders geeft 85% aan dat zijn privégegevens geld waard zijn. 60% van de deelnemers noemt daarbij een bedrag tot 1.000 euro, terwijl 40% denkt dat de gegevens meer dan 1.000 euro waard zijn. 21% stelt dat zijn of haar privégegevens meer dan 10.000 euro waard zijn. 73% van de Nederlanders zou het daarnaast oneerlijk vinden dat bedrijven aan hun privégegevens geld verdienen.
Verder denkt 72% dat bedrijven hun privégegevens voor extra inkomsten aan derde partijen verkopen, terwijl 70% denkt dat de informatie wordt gebruikt voor het tonen van persoonlijke aanbiedingen. Slechts 34% denkt dat bedrijven de privégegevens van hun gebruikers gebruiken om de klantenservice te verbeteren.
Ondanks het belang van privacy en hun privégegevens laten Nederlanders steken vallen als het om de bescherming hiervan gaat. Zo leest 19% nooit de algemene voorwaarden als ze producten op internet aanschaffen en zegt 63% die snel door te bladeren. Slechts 15% zegt de gebruiksvoorwaarden altijd te lezen. Verder zegt 63% dat ze hun gegevens beter op internet willen beschermen, maar weten niet hoe ze dit moeten doen.
De onderzoekers vroegen ook bij welke partijen deelnemers dachten dat hun privégegevens het veiligst zijn. 72% noemt hierbij ziekenhuizen, gevolgd door banken (71%) en de overheid (57%). Technologiebedrijven zoals Microsoft en Google volgen op afstand met 18%, terwijl webwinkels en sociale media als Facebook en Twitter met 5% onderaan staan. Het onderzoek van Symantec zal later vandaag worden gepubliceerd.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.