Een Amerikaanse ondernemer stond vreemd te kijken toen hij een telefoonrekening van bijna 2500 dollar kreeg, die het gevolg van een gehackte voicemail bleek te zijn. Aziz Showery werd het slachtoffer van voicemailfraude. Hierbij proberen aanvallers toegang tot het voicemailsysteem van een bedrijf te krijgen. Iets wat ze doen door het wachtwoord te raden.
Zodra er toegang tot het systeem is verkregen wordt de voicemail veranderd in "Yes operator, I accept the charges." De aanvallers hangen hierna op en maken een "collect call" naar de voicemail. De robotoperator vraagt aan het nummer, in dit geval de voicemail, of die de kosten voor het gesprek wil betalen en hoort "Yes operator, I accept the charges" en brengt de kosten voor het telefoonnummer in rekening, zo meldt KRGV.
De aanvaller besluit de aanval door een drieweggesprek op te zetten met de persoon die hij eigenlijk wil bellen. In zes dagen werd er bij Showery voor bijna 2500 dollar gebeld. Uiteindelijk besloot de telecomaanbieder een deel van de rekening te schrappen. De Amerikaanse toezichthouder FCC adviseert bedrijven om het standaardwachtwoord van hun voicemail te wijzigen, de voicemail zelf regelmatig te beluisteren en internationale gesprekken te blokkeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.