De Bank of Scotland moet een boete van 87.000 euro betalen omdat het per ongeluk de gegevens van klanten naar de verkeerde ontvanger had gefaxt. De informatie bestond uit salarisstroken, bankafschriften, rekeninggegevens, hypotheekaanvragen, alsmede klantnamen, adresgegevens en contactdetails. De documenten werden drie jaar lang verkeerd verstuurd.
Al in februari 2009 trok een derde partij aan de bel dat het de documenten met gevoelige informatie ontving. In totaal ontving deze organisatie tenminste 21 documenten, terwijl iemand anders nog eens 10 onterechte faxberichten ontving. Beide partijen hadden faxnummers die op één cijfer na van de bedoelde ontvanger verschilden.
Boete
De bedoelde ontvanger was een afdeling binnen de bank. Ondanks het feit dat de bank meerdere keren werd gewaarschuwd bleven bankmedewerkers de documenten naar de verkeerde nummers sturen. Daarop werd de Information Commissioner’s Office (ICO) ingeschakeld.
De toezichthouder stelde het misbruik aan de kaak waarna het stopte. De ICO noemt het gedrag van de bank onzorgvuldig, onvergeeflijk en in strijd met de databeschermingwetgeving. Vanwege de overtreding moet de bank een boete van 75.000 pond (omgerekend 87.000 euro) betalen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.