ING heeft als eerste Nederlandse bank vingerafdrukherkenning voor mobiel bankieren geïntroduceerd. Door middel van vingerafdrukherkenning is het voor klanten mogelijk om in te loggen en op een later moment ook betalingen te bevestigen met hun persoonlijke vingerafdruk. Vooralsnog wordt de vingerafdrukherkenning alleen ondersteund op de nieuwste iOS-toestellen met Apple Touch ID.
"De smartphone wordt steeds belangrijker voor onze klanten voor het regelen van bankzaken", zegt Max Mouwen, directeur Internet en Mobiel van ING Nederland. Op dit moment maken 2,1 miljoen klanten gebruik van de mobiel bankieren-app. Per dag wordt 2,2 miljoen keer via een mobiel apparaat op de app ingelogd. Op de piekdagen, salarisdagen en na het storten van vakantiegeld is dit zelfs gemiddeld 2,8 miljoen keer. Volgens Mouwen zou het toevoegen van vingerafdrukherkenning door veel klanten zijn gevraagd.
Het is nu alleen nog mogelijk om met de persoonlijke vingerafdruk in te loggen. Betalen gebeurt vooralsnog met een pincode, maar dit zal later ook via de vingerafdruk kunnen. Na stembediening is het de tweede biometrische toepassing die ING toevoegt. "In een sector die draait om vertrouwen staan klantherkenning en veiligheid centraal. Biometrie kan hierbij van toegevoegde waarde zijn", aldus de directeur. De tweede release van de app wordt voor de zomer verwacht. Dan wordt het mogelijk om naast inloggen ook betalingen via de vingerafdruk te bevestigen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.