image

Britse waakhond voert inval uit bij hinderlijk callcenter

donderdag 12 maart 2015, 13:34 door Redactie, 1 reacties

De Britse Information Commissioner's Office (ICO) heeft vandaag een inval uitgevoerd bij een callcentrum dat miljoenen mensen per dag via geautomatiseerde telefoongesprekken lastig viel. Elke dag zou het kleine callcentrum op deze manier vier tot zes miljoen telefoongesprekken plegen.

In de gesprekken werd reclame gemaakt voor schuldenbeheer en betalingsbescherming. De identiteit van het callcentrum was niet zichtbaar voor de gebelde personen en de gesprekken vonden zonder toestemming plaats. Bij de inval werden documenten en computermateriaal in beslag genomen. De ICO zal nu bepalen welke maatregelen het bedrijf moet nemen. Zo kan er worden besloten tot het opleggen van een geldboete.

"Uit onze inlichtingen bleek dat dit adres verantwoordelijk was voor miljoenen opgenomen gesprekken. Het is verbazingwekkend dat een klein bedrijf de mogelijkheid heeft om miljoenen mensen met ongewenste gesprekken op deze schaal lastig te vallen", zegt David Clancy van de ICO. Hij merkt op dat door de inval kan worden gekeken waar het bedrijf de telefoongegevens vandaan haalde en kan worden voorkomen dat het de data aan andere partijen doorverkoopt.

Reacties (1)
12-03-2015, 16:11 door Anoniem
Het is niet echt verbazingwekkend gezien het feit dat ICO op de hand is van spammers. Ze stellen zelfs expliciet dat bedrijven andere bedrijven mogen lastig vallen zonder de mogelijkheid van opt out. Dan heb je het niet helemaal begrepen.

Deze actie is een show voor de buehne, vooral vanwege BBC programma's die deze misstanden aankaarten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.