Door Anoniem: Door Anoniem: Natuurlijk kan iedereen dit vragen, ook al is hij geen eigenaar van die laptop.
De iMac is van mij, anders had ik ook niet de installatie CD. Hierbij neem ik aan - althans dat mag ik hopen ! - er bij de eerste installatie een koppeling wordt gemaakt tussen een unieke code op CD en de computer. En dat je vervolgens enkel met die originele CD wachtwoorden kan resetten. Ik bedoel, 't kan toch niet zo zijn dat iedere kwaadwillende met een gestolen pc/laptop en een willekeurige install-cd zoiets kan doen ? Zeg me dat 't niet zo is, want dan breekt m'n klomp van verbazing !
Hoewel het inderdaad zo dat het steeds meer voorkomt dat mensen minder in en uitloggen, als je de enige gebruiker bent tenminste, of nauwelijks herstarten, wat diverse problemen kan opleveren voor de werking van een computer.
Voel ik toch geen behoefte om hier openbare hulp bij te gaan verstrekken in de vorm van het produceren van een reset handleiding voor een met Filevault beveiligde Mac of zelfs maar aannames of suggesties te corrigeren danwel aan te vullen.
Want, als je Filevault had ingeschakeld, en je zegt dat je dat hebt gedaan, met ook nog een ingewikkeld password.
Maak je mij niet makkelijk wijs dat je op dat moment niet gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheid, naast het admin password dat je al hebt, nog een Master password in te stellen!
Filevault password en master password zijn te vinden in het zelfde OS X voorkeuren paneel, direct boven elkaar.
Daarbij is het geloof ik zelfs zo dat Mac OS X je zelfs waarschuwt voor het niet hebben van een reset master password bij het aanmaken/instellen van Filevault encryptie. Dat Master password is juist voor situaties als deze.
Het zal vast aan mij liggen, aan het hele verhaal zitten wat mij betreft dus wat vreemde kanten, mij overtuigt het niet. De gequote tekst gaf overigens de doorslag in de beoordelende totaal balans.
Dit topic valt wat mij betreft dan ook in een terugkerende categorie hier : hulp bij computers en passwords kraken.
Waar over het algemeen gelukkig de nodige gezonde weerstand tegen bestaat op dit Forum, met uitzondering van die enkelingen die het iedere keer weer stoer vinden om te laten zien wat ze weten of kunnen.
Het twijfelachtige primeurtje dat dat voor het eerst voor een Mac wordt gevraagd doet daar wat mij betreft niets aan af.
Positief in het verhaal is dat er inmiddels een hele aanvaardbare oplossing is genoemd.
De tip om contact op te nemen met je provider lijkt me een hele doeltreffende redelijke werkbare oplossing die jou op meer officiële wijze in staat stelt je probleem op te lossen en die ons in staat stelt het risico te vermijden ongewild mee te werken aan zaken waar we liever niet aan meewerken.
Laat staan dat security.nl een plek wordt waar je dit soort handleidingen kan gaan vinden.
Succes met de reset van je password in samenwerking met je provider