LEIDEN (ANP) - De bestrijding van computervirussen moet eigenlijk
niet aan de eindgebruikers van internet worden overgelaten. De
eenvoudigste oplossing is dat de providers maatregelen treffen via
een antivirusprogramma. ,,Dat doen ze niet, want dat kost geld.''
Dit zegt onderzoeker A. Post van de Nederlandse vestiging van
het Amerikaanse bedrijf Symantec, internetbeveiliger en
virusbestrijder. ,,Zo'n virusprogramma moet onderhouden worden. Dat
brengt voor de providers extra werk en extra kosten met zich mee'',
aldus Post.
Directeur H. Leemans van de Nederlandse Vereniging van
Internetproviders NLIP vindt dat Post te gemakkelijk de kosten als
struikelblok opvoert. ,,Providers kunnen niet zomaar virusscans
aanbrengen die de e-mail van eindgebruikers controleren. Dan zit je
zo midden in de discussie over het briefgeheim.''
Hij erkent overigens dat aan dergelijke voorzieningen hoge
kosten verbonden zijn. Er zijn in Nederland wel providers die een
antivirusprogramma aanbieden, maar dan wel als betaalde dienst.
De NLIP vindt overigens dat de bestrijding van computervirussen
in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de
'internetters' zelf. ,,Je moet als providers niet op de stoel
willen zitten van de eindgebruikers. Je maakt de postbode ook niet
verantwoordelijk voor de bombrief'', aldus Leemans.
Post maakte zijn opmerkingen naar aanleiding van het jongste
computervirus dat het internetverkeer dezer dagen teistert: SirCam.
Dit destructieve virus, dat schuilgaat achter een vriendelijke
mededeling, heeft Symantec gerangschikt in de op een na hoogste
gevarencategorie: 4 op een schaal van 5.
Post schat het aantal 'infecties' als gevolg van SirCam
wereldwijd op circa 100.000. De virusexpert verwacht dat het virus
deze week zijn hoogtepunt bereikt en volgende week in sterkte zal
afnemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.