Vanaf aanstaande woensdag krijgen advocaten in de arrondissementen Den Haag, Midden-Nederland, Gelderland en Overijssel strafdossiers alleen nog digitaal aangeboden. Het gaat om een drie maanden durende test die onderdeel van de digitalisering van het Strafrecht is. Na de test zal de papierloze, digitale werkwijze geleidelijk landelijk worden ingevoerd. Op dit moment worden zowel papieren als digitale dossiers verstrekt.
De test betreft alleen eenvoudigere zaken die via het Geïntegreerd Processysteem Strafrecht (GPS) worden aangebracht bij de politie-, kanton of kinderrechter. Advocaten krijgen in deze zaken geen papieren dossiers meer tenzij dit strikt noodzakelijk is. De digitale dossiers worden aangeleverd via het advocatenportaal.
Advocaten kunnen met hun advocatenpas en kaartlezer op deze beveiligde omgeving inloggen. Daarna kunnen ze het door hen aangevraagde dossier downloaden. Het portaal is zo gebouwd dat rechters en advocaten over een identiek dossier beschikken. Vanaf april is het voor advocaten mogelijk een collega te machtigen om documenten en dossiers in strafzaken te downloaden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.