image

Avast anti-virus laat gebruikers elkaar op afstand helpen

donderdag 2 april 2015, 12:38 door Redactie, 8 reacties

Anti-virusbedrijf Avast heeft technische gebruikers, die vaak door familie en vrienden worden gevraagd om computerproblemen op te lossen, erop gewezen dat de virusscanner het mogelijk maakt om computers op afstand over te nemen. Al enige tijd beschikt de anti-virussoftware over een functie genaamd "Remote Assistance", waardoor Avast-gebruikers elkaar op afstand kunnen helpen.

Via de virusscanner kan de hulpbehoevende gebruiker een code genereren en die vervolgens aan de IT-expert doorgeven. De IT-expert kan deze code vervolgens invoeren en krijgt daarmee volledige controle over de computer van de andere gebruiker. "Zo hoef je niet meer naar vrienden en familie toe te rijden om ze te helpen", zegt Deborah Salmi van Avast. De gebruiker die zijn computer heeft opengezet kan op elk moment via een toetsencombinatie de verbinding verbreken.

De gratis virusscanner van het anti-virusbedrijf zou volgens softwarebedrijf OPSWAT, na Security Essentials, het populairste anti-virusprogramma zijn. Bij een steekproef werd Avast Free Antivirus op bijna 18% van de computers aangetroffen.

Reacties (8)
02-04-2015, 14:16 door Anoniem
Gratis anti-virus scanner, ja, zo presenteren ze zich graag.

Maar na de laatste programmaupdate Avast 2015 werd ik helemaal dol van de popups met reclame hoeveel hackers ze tegen hebben gehouden, dat ik toch vooral moet upgraden enzovoort. Voor die laatste update was het een paar keer per week (toch al veel eigenlijk), maar nu zo'n 5x per dag of meer. Dit is echt zot geworden en staat in geen enkele verhouding meer.

Jje kunt het uitzetten mits... je upgrade naar de betaalde versie. Of in de silent modus maar dan krijg je ook geen waarschuwingen meer als je op een besmette site terecht komt.

Daarbij komt dat Avast bij installatie en programma-updates PUP's verspreidt: voor je het weet heb je Google Chrome geinstalleerd, ook als je dat niet wilde.

Thuis gebruik(te!) ik Avast Free, maar op mijn werk heb ik invloed wat betreft aanschaf en heb ooit geadviseerd Avast betaald te gebruiken. Dat advies gaat dus wel veranderen.

Avast Free mag dan (volgens hun eigen zeggen) het populairste anti-virusprogramma zijn, maar met al die reclame zal dat niet lang meer duren. Want velen zullen mij ongetwijfeld volgen: zoeken naar een alternatief. Voor mij was dat alternatief eenvoudig: Alsnog over naar F-Secure (betaalde versie) die door mijn provider gratis meegeleverd wordt. Had ik eigenlijk steeds geen zin in, was gewend aan Avast interface, maar valt me uiteindelijk helemaal niet tegen.

Wat betreft die Remote Assistance: dat zit al in de diverse versies van Windows (en vast ook wel in Linux of MacOS), is dus eigenlijk niets nieuws. En ik vraag me af of dat niet weer extra gevaren met zich meebrengt... Zoals zoveel functies binnen Avast: overbodige ballast.
02-04-2015, 15:56 door passer
Raar, 'k heb ook de Free (2215) en zelden last van popups - heel af en toe een logje van wat hij in een periode tegenhield, maar dan heb ik nog de keus om het te openen of weg te klikken.

Dat van die Chrome klopt, dat is even opletten (of uninstallen) - mja, je hebt hem ook Free hé - da's dan de prijs ervoor: opletten bij het bijwerken.

en dus van 'al die reclame' merk ik niets... ?
02-04-2015, 16:30 door Anoniem
Ik heb ook Avast Free (op meerdere PC's) hier. En inderdaad zoals "passer" ook al zegt, ik heb (bijna) geen last van die PopUps/Reclame (iets al 1 keer per maand?). En ja, bij upgraden even opletten en Crome niet installeren (maar dat moet je tegenwoordig bij bijna elke installatie/upgrade, maakt niet uit wat. Avast is wat dat betreft nog heel netjes).
03-04-2015, 00:34 door vanegmond
Hier staan ook op veel computers Avast Free, en al bij velen deze gratis goede AV erin gezet.
Vele testen wijzen ook uit, dat van de gratis scanners Avast steeds de beste is !

Wat wel vreemd is, dat een vriendin van mij, zo tevreden was.
Dat ze de betaalde Avast Security nam voor 3 computers.
Na een jaar, ging er bij een computer wat fout bij het verlengen van de account.
Met geen mogelijkheid kon zij eruit komen, wat de oplossing was.
Volgens de winkel was dit bekend bij AVAST en ook dat ze niet te bereiken zijn.
Dus Deborah Salmi van Avast. zou U dit verbeteren dan zou ik een betaalde
account nemen met meer mogelijkheden, maar gezien de ervaringen van mijn vriendin,
blijf ik en zij ! Gebruikers van Uw voortreffelijke gratis product en die reclame.....ach mensen
willen nergens meer last van hebben, er zijn wel belangrijke zaken om je druk over te maken !
03-04-2015, 11:47 door EKTB
Chrome Remote Desktop bevalt mij beter.
03-04-2015, 19:21 door Anoniem
Avast remote acces?

Gezien de klachten, vele false positives, fouten in de code, geklungel en geklooi zo af en toe, vertrouw ik een dergelijke functie in Avast software niet erg.
Je kan wachten op de bugs waardoor blijkt dat het toch niet zo veilig was en anderen ook remote access hebben tot jouw computer.
Perfecte backdoor ook voor overheidsdiensten, meteen root access!
Hoe zit het met Avast eigenlijk? Hebben die toevallig ook in stilte volledige toegang?

Leuk bedacht allemaal, remote access?
Daar is een virusscanner niet voor, een virusscanner moet scannen.

Geen flauwekulletjes!
04-04-2015, 11:26 door Anoniem
Wanneer je Avast verwijdert, wordt er na verwijdering door Avast gevraagd wat de reden van het verwijderen was.

Typerend is de eerste reden, die dan door Avast wordt genoemd: te veel reclame!
Ze weten dus zelf heel goed wat ze doen en dat het risico is dat de klanten het voor gezien houden.

Zelfs de betaalde versie barst van de reclame, alleen kun je het daarin uitzetten (maar standaard staat het aan, je moet eerst op zoek gaan hoe dat moet).

Avast was een mooi programma, maar dat is al enige tijd voorbij, ze gaan McAfee achterna.
En inderdaad heel erg veel false positives.
07-04-2015, 16:11 door Anoniem
Ik vermoed dat na de laatste 2 programma updates,avast 2015 free meer geheugen verbruikt wat kan oplopen
tot boven de 80% na een kwartier zakt het terug naar onder de 1 gigabyte van de 2 gb geinstalleerde geheugen.

Dit geheugen process begint nadat je net je computer of laptop 5 minuten heb ingeschakeld,laten we zeggen.


Taakbeheer geeft op dat moment ook aan dat de avast service boven de 50% zit maar dit geld dan voor het cpu verbruik.

Alle overbodige hulpmiddelen en onnodige services heb ik al uitgeschakeld,maar lost het probleem niet op.

Ps,je kunt met een avast account waarmee je je devices kunt controleren en status,nu ook de volledige hardware
controleren van die devices die je aan je avast account heb gekoppeld,wat heeft dat nog met een antivirus programma te maken? :-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.