Mensen die tussen 1980 en 2001 zijn geboren, de zogeheten Millennials, zouden onverschillig over hun online privacy zijn, zo stellen Amerikaanse onderzoekers. Voor het onderzoek dat door het American Press Institute (API) werd uitgevoerd werden iets meer dan duizend Millennials geïnterviewd.
Twintig procent gaf aan zich vaak zorgen over zijn of haar online privacy te maken. Iets minder dan de helft maakt zich een klein beetje zorgen over de informatie die over hen op internet is te vinden, terwijl 34% zich helemaal geen zorgen maakt. Voor de groep met de meeste zorgen zijn niet overheidsspionage of grote bedrijven het voornaamste probleem, maar de diefstal van identiteitsgegevens of financiële informatie.
Verder blijkt dat onder de complete groep die zich veel of een beetje zorgen over de privacy maakt minder dan de helft bezorgd is over grote bedrijven die teveel over hen weten of hun informatie verkopen (45%). "Dat houdt in dat van de ondervraagde Millennials slechts 30% zich zorgen maakt dat bedrijven teveel over hun leven weten", aldus de onderzoekers.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 40% van de groep met privacyzorgen zich zorgen maakt dat potentiële werkgevers of scholen aan de hand van hun "online voetafdruk" een verkeerd beeld krijgen. De deelnemers kregen ook de vraag of ze zich zorgen over overheidssurveillance maken. Van de groep met privacyzorgen geeft 34% aan hiermee te zitten. Wordt er echter over de gehele onderzoeksgroep gekeken, dan daalt dit naar 22%.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.