De geschiedenis herhaalt zich maar nooit op exact dezelfde wijze"Om dit een algemeen principe voor alle sectoren en werkvelden in Nederland te maken wil de minister dit via een kaderwet vastleggen. "Zonder het nu uit te werken voor specifieke sectoren of werkvelden. Met de wet kan de minister dan later zelf bepalen welke gegevens in welk werkveld aan elkaar geknoopt mogen worden en dat op elk moment uitbreiden als hij dat nodig vindt. Hij hoeft de Tweede Kamer daarvoor dan niet meer om goedkeuring te vragen""
Met een dergelijke goedkeuring wordt de democratische controle voorgoed verder buiten spel gezet.
Waar doet dat overeenkomstig sterk aan denken?
Dit!
MachtigingswetEen machtigingswet in het Duitse politieke systeem geeft de zittende regering tijdelijk buitengewone volmachten zodanig dat het parlement regeringsmaatregelen niet meer kan controleren of verbieden. Dit was bedoeld alleen in tijden van ernstige crisis als snel en kordaat optreden geboden was.
Wet tot het lenigen van de nood van volk en rijk) werd op 23 maart 1933 aangenomen door de Duitse Rijksdag en afgekondigd op 24 maart 1933. Met het aannemen van deze wet zette de Rijksdag zichzelf buiten spel. De Rijksregering kreeg met deze wet wetgevende bevoegdheden waardoor een door de nazi's gedomineerde regering vrij baan kreeg bij het realiseren van een "nationaalsocialistische maatschappij" zonder dat er nog een controlerend parlement tussenbeide kon komen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Machtigingswet
Dit Nooit meer
Historische vergelijkingen met de jaren dertig zijn inmiddels op slim politiek correcte wijze geheel tot not done gebombardeerd en moeten bijna verplicht niet serieus worden genomen.
Niet geheel terecht, doe maar even wel, lees toch nog even door, blijf nadenken, want ook al zijn vergelijkingen zelden
1 op 1 vergelijkbaar, het overeenkomstige principe van dreiging blijft goed overeind, wel degelijk vergelijkbaar.
Wanneer men in vergaande mate de macht zo organiseert dat ingrijpende regelgeving zonder corrigerende controle van het parlement kan worden ingevoerd ben je als maatschappij bezig de fundamenten van de rechtsstaat te ontmantelen.
Het excuus dat men daarvoor gebruikt doet er niet toe. Er is altijd een excuus te vinden. Het excuus, zo leert ons van vele eerdere pogingen is om het modern te zeggen regelrechte Function Creep ofwel doelverschuiving.
Politiek gokken, optiehandel met aandelen vertrouwen in de toekomst, dat is wat het is.
Men is al een geruime tijd een een infrastructuur van mogelijkheden en bevoegdheden aan het neerleggen die bij een sterk veranderende politieke wind misbruikt kan worden. Die is soms dichterbij dan je denkt.
In een moderne maatschappij hoef je mensen niet meer weg te ruimen en op te sluiten, middels digitaal profileren is het mogelijk burgers maatschappij breed uit te sluiten en feitelijk tot tienderangsburgers te bombarderen.
Hele groepen burgers klemgeprofileerd, alle mogelijkheden afgenomen.
Dat was het schrikbeeld van wat kan gebeuren.
Echter, het huidige beleid van huidige zogenaamd matige politiek is minstens even zorgwekkend.
Eigenlijk zorgwekkender, omdat onder de mantel van gematigdheid en redelijkheid op meer onzichtbare en sluipende wijze aan de wortels van de rechtsstaat wordt gezaagd!
Hopelijk wordt de tweede kamer wakker en gaat zij komen met een tegenvoorstel:
Inperking van de bevoegdheden en eigen besluitvormingen van ministers om ervoor te waken dat er geen vergaande maatregelen meer buiten goedkeuring van de tweede (en eerste kamer) om kunnen worden genomen.
Het is namelijk inmiddels meer dan duidelijk geworden dat dit soort ooit functioneel goedbedoelde ruime bevoegdheden als nieuwe weg zijn gevonden op de eigen politieke zinnen door te drukken.
Denk concreet terug aan de AMvB (Algemene Maatregel van bestuur) optie waarmee gedreigd werd door de Pvda bij de zorgwet discussie om een Nee van de eerste kamer te kunnen passeren zonder enige parlementaire goedkeuring!
Een regering (van links, midden en rechts) en steeds meer surveillerende overheidsdiensten die continue zoeken naar mazen in de wet om de oppositie, de tweede kamer, de eerste kamer en de wet in zijn algemeenheid een loer te draaien zal tijdig moeten worden gecorrigeerd, zal niet de gelegenheid moeten worden geboden om misbruik te maken van verruimde bevoegdheden.
Wellicht beter zal zij moeten plaatsmaken voor een nieuwe regering die een betere insteek heeft :
regeren met inachtneming van de wetten en regels zoals die in idee bedoeld zijn, in plaats van steeds opnieuw te zoeken naar de mazen in de wet om daar gebruik van te maken zoals dat niet bedoeld is.
Mogelijk wordt het zelfs tijd om bepaalde departementen in haar geheel personeel te vervangen om te voorkomen dat dezelfde onparlementaire ideeën blijven doorwoekeren.
Als we dit laten gebeuren kan men zich oprecht gaan afvragen of het niet tijd wordt je heil te zoeken in een land waar ze het belang van democratische waarden en burgerrechten beter hebben begrepen en nog respecteren.
Mijn hoop is onderhand wel een keer verdwenen.
De nieuwe maatschappij van 'minder minder minder' en 'meer meer meer'.
Met een overheid opererend 'tegen de burger' in plaats van 'voor en namens de burger'.
Wat en wanneer was ooit de reden van anderen om tijdig het besluit te nemen, te vertrekken en te ontkomen aan politieke waanzin?
Een vraag die niet langer alleen intrigeert.
Een besluit staat vast, is genomen.
Vanaf heden op zoek naar werk en een onderkomen elders.
Voorgoed.
Met uiteindelijk zonder dubbel paspoort als het kan.
Meer over Function Creep
De effecten van ‘function creep’ op jouw privacy
https://www.bof.nl/2012/01/05/de-effecten-van-%E2%80%98function-creep%E2%80%99-op-jouw-privacy/
Function Creep, ook wel Doelverschuiving
Reeks: Justitiële verkenningen 2011/08
https://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/jv201108-function-creep-en-privacy.aspx
Samenvatting
In het Nederlands bestaat er nog geen bevredigende vertaling van het fenomeen 'function creep'. De uit de bestuurskunde bekende term 'doelverschuiving' komt in de buurt, maar is niet 'creepy' genoeg. Het gaat hierbij om wetten, beleidsinstrumenten, maatregelen en programma's die een geheel andere uitwerking (soms ook op een totaal ander terrein) hebben dan oorspronkelijk bedoeld. In sommige gevallen zou je kunnen spreken van neveneffecten, die echter niet per se onvoorzien hoeven te zijn. Zo hebben de talloze veiligheidsmaatregelen na de aanslagen van 11 september 2001 onmiskenbaar de privacy van burgers aangetast, maar dat neveneffect is op de koop toe genomen, opgeofferd aan een verondersteld hoger belang. Ook tal van maatregelen ter handhaving van de openbare orde en bestrijding van criminaliteit zijn onderhevig aan 'function creep'.