Deze week publiceerde een adviesraad van de Amerikaanse overheid een rapport waarin werd gewaarschuwd dat het mogelijk zou zijn om vliegtuigen via entertainmentsystemen aan boord te hacken, maar volgens één piloot en tevens professor digitale forensics is het rapport opgesteld door mensen die niet weten hoe moderne vliegtuigen werken en bevat het rapport allerlei foutieve informatie.
Phil Polstra heeft vooral moeite met de claim dat vliegtuigen, doordat ze steeds vaker met internet zijn verbonden, risico lopen om op afstand te worden gehackt. Vliegtuigelektronica die voor de besturing en navigatie verantwoordelijk is, is gewoon niet verbonden met wifi-diensten. "Om dit te beweren is onverantwoord", laat hij tegenover Forbes weten.
Er is volgens Polstra dan ook geen risico dat wifi-hackers het vliegtuig overnemen. "Om te beweren dat je automatisch het vliegelektronicanetwerk kunt overnemen omdat het net als het aanwezige wifi-netwerk IP gebruikt is net zo onzinnig als te stellen dat je de vliegtuigmotoren kunt overnemen omdat ze, net als de passagiers lucht gebruiken, en er geen gat is tussen de passagiers die het vliegtuig aanraken en de motoren die aan het vliegtuig zitten."
In het rapport van de Government Accountability Office (GAO) stellen experts dat een aanvaller via het entertainmentsysteem toegang tot de vliegtuigelektronica kan krijgen. Polstra legt uit dat een NED (Network Extension Device) de informatie naar het entertainmentsysteem stuurt. Dit apparaat is geen router. Daarnaast is er sprake van eenrichtingscommunicatie. Zelfs als iemand informatie naar de vliegtuigsystemen kan sturen, zullen die niet luisteren. Ook zou het rapport misleidend zijn in de weergave van vliegtuignetwerken. "Alleen omdat de cabine draden heeft en de grondcommunicatie draadloos is, wil niet zeggen dat de systemen "verbonden" zijn, stelt Polstra.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.