image

Politie vraagt slachtoffers internetoplichting om aangiften

donderdag 30 april 2015, 13:10 door Redactie, 4 reacties

Wie slachtoffer van internetoplichting wordt moet vooral aangifte doen, zo vraagt de politie. Vorig jaar werden er bij de politie 43.000 aangiften gedaan van internetoplichting. De politie zegt dat door het bundelen van deze aangiften er patronen kunnen worden ontdekt, die weer naar goed georganiseerde oplichters zijn te herleiden die vaak veel slachtoffers maken. Aan de andere kant zijn er ook oplichters die weinig slachtoffers maken, maar mensen wel voor hoge bedragen oplichten.

Gijs van der Linden, hoofd van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting, roept daarom alle slachtoffers van internetoplichting op vooral aangifte te doen. "Aangifte doen heeft altijd zin. Het kan uiteindelijk leiden tot een grote zaak." De meeste aan- en verkoopfraude vindt plaats met telefoons en toegangskaartjes voor bijvoorbeeld concerten, evenementen of pretparken.

"Oplichters werken vooral via online handelssites zoals Marktplaats, maar wij zien ook steeds meer bendes die zelf een bekende webshop zo nauwkeurig mogelijk namaken, maar dan met een naam die er heel erg op lijkt", aldus Van der Linden. "Terwijl u denkt dat u zaken doet met die bekende shop, maakt u eigenlijk geld over naar de oplichters." De politie heeft het afgelopen jaar meer dan 160 nagemaakte webwinkels uit de lucht gehaald. In 2013 waren dat er 77.

Reacties (4)
30-04-2015, 15:10 door Preddie
Misschien een hele rare vraag; maar... en dan ?

De politie geeft zelf aan te weinig capaciteit te hebben en niet alles op te kunnen pakken? (nu zullen we maar niet beginnen over prioriteiten en flitsen langs de snelweg weg ....).

Nu heb ik toevallig een tijdje terug geprobeerd iemand te helpen om aangifte te doen, dus vervolgens alle informatie meegenomen en naar het politiebureau. Al daar werd de persoon direct weer weggestuurd omdat hij/zij geen afspraak had gemaakt .... (huh?)

Afine, enigzins gefrustreerd werd er een afspraak gemaakt om vervolgens 24 uur later terug te kunnen komen. éénmaal daar begreep de agent er zichtbaar weinig van en schoof het vervolgens af als civielrechtelijk, en de persoon in kwestie werd weer de deur gewezen .... dus voor wie doet men eigenlijk aangifte ?

11% van de woninginbraken in Nederland worden maar opgelost, een woninginbraak heeft een grotere impact als opgelicht worden voor 2 concertkaartjes. Mijn gevoel zegt dat 11% erg laag is van een feit dat naar mijn idee een grotere prioriteit vraagt, maar goed wellicht heb ik een scheve gedachtegang ....
30-04-2015, 15:21 door Anoniem
Heeft geen enkele zin. Heb het zelf ook gedaan en werd inderdaad de deur gewezen. Uiteindelijk via de politie site 'internet oplichting' een 'melding' kunnen maken, maar is nooit wat mee gedaan.
Zonde van je tijd.
30-04-2015, 17:29 door Anoniem
De politie zegt dat door het bundelen van deze aangiften er patronen kunnen worden ontdekt,
Wij zien ook een patroon

Daar gaan we weer : Oplossing ligt in meer, meer meer.
De politie heeft honger, grote data honger!

Vermoedelijk heeft men weer met een of andere commerciele vertegenwoordiger van bedrijf X gesproken en zich laten aanpraten dat deze keer de oplossing ligt in analyse van big data.
Altijd weer de vlucht vooruit en vooral de oplossing in externe factoren zoeken, in meer data meer techniek meer bevoegdheden.

Politie : Als we eenmaal meer hebben en mogen en iedereen daaraan meewerkt en … en … en … , dan komt het goed! Kunnen we eindelijk pas echt zaken aanpakken en oplossen.
Echt waar.
30-04-2015, 17:29 door Anoniem
Door Predjuh: Nu heb ik toevallig een tijdje terug geprobeerd iemand te helpen om aangifte te doen, dus vervolgens alle informatie meegenomen en naar het politiebureau. Al daar werd de persoon direct weer weggestuurd omdat hij/zij geen afspraak had gemaakt .... (huh?)
Dit is bon ton in ambtenarenland, niet alleen bij de po-li-tie.

Staat er voor bijvoorbeeld het aanvragen van een dom stukje verplicht plastic een week ("vijf werkdagen"), begin dan maar met daar nog een week bij op te tellen want zonder eerst vantevoren flink met een brakke website te vechten danwel per telefoon naar per complete afdeling afwezige ambtenaren proberen te bellen moet je echt ruzie maken en volhouden om voorbij de eerste twee a drie ambtenaren te komen (die allemaal zichtbaar lanterfantend volhouden "niets te kunnen" en desondanks "het heel druk te hebben", letterlijk ja) om met een ambtenaar te mogen spreken die jouw aanvraag wel even zal behandelen, en dat dan voor dubbele prijs want "geen afspraak".

En die dan vooral spijkers op laag water zoeken om volgens hun ondoorgrondelijke regeltjes jou de schuld te kunnen geven van hun institutionele werkweigering met voorbedachte rade, zodat je alsnog mag afdruipen.

Dus dat de po-li-tie daarin meegaat, hee, het is wat ambtenaren doen, nietwaar? Wat ze zelf ook mogen zeggen, het zijn wat dat betreft net politici.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.