image

Banken waarschuwen voor IBAN-websites

woensdag 13 mei 2015, 09:58 door Redactie, 17 reacties

Consumenten moeten oppassen als ze websites op internet gebruiken om oude rekeningnummers naar een IBAN-nummer om te zetten, nu de banken vorige maand met hun eigen website stopten. Dat laat Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland tegenover de NOS weten.

De banken hadden een eigen website genaamd "IBAN BIC Service", maar die kostte volgens Boudewijn een paar miljoen euro per jaar vanwege de grote database met rekeningnummers die er werd gebruikt. Sinds de website is gestopt zouden andere partijen die rekeningnummers omzetten veel meer bezoekers krijgen. Iets waar de banken voor waarschuwen.

"Wees zorgvuldig bij de invoer van oude bank- of voormalige gironummers waarvan u het IBAN wilt weten. Dit geldt met name voor rekeningnummers van 7 cijfers of korter. Onjuiste invoer kan leiden tot een ander IBAN dan het IBAN waar u naar zoekt. Met mogelijk een betaling naar een onbedoeld persoon of bedrijf tot gevolg", aldus de melding op IBAN BIC Service.

Daarnaast zijn er volgens Paul van Eijden van OpenIBAN.nl ook websites actief die niet betrouwbaar zijn. "Het is mogelijk voor iedereen die dat wil om een website te maken waarbij ze hun eigen rekeningnummer weergeven in plaats van het juiste nummer", voegt Matthijs Huisman van IBANNL.org toe.

Reacties (17)
13-05-2015, 10:03 door Anoniem
Wat een collectieve faalhazerij van de banken weer. Jullie komen met dit onzalige plan, jullie zorgen maar dat er een betrouwbare conversie voorhanden is. En als het teveel kost, dan zorgen jullie maar dat het goedkoper kan. Bijvoorbeeld geen gigantisch dure database software gebruiken. Er zijn genoeg goedkopere alternatieven. De klant lastigvallen met alweer een "maar wel goed opletten hoor!!1" begint zo langzamerhand schering en inslag te worden en ik word er een beetje heel erg moe van. Stelletje prutsende graaiers.
13-05-2015, 10:25 door Anoniem
"die kostte volgens Boudewijn een paar miljoen euro per jaar vanwege de grote database met rekeningnummers die er werd gebruikt".

Dat had goedkoper gekund. Je kunt 99.9% van de conversies doen zonder database want het grootste deel van de
nummers is direct te herleiden naar de uitgevende bank. Er zijn maar enkele honderden uitzonderingen, uit een korte
periode dat men de banknummers overdraagbaar naar een andere bank had gemaakt voor men tot het inzicht kwam dat
dit commercieel ongewenst was en dus gauw weer gestopt moest worden.

Je kunt dus een banknummer naar IBAN converteren door eerst even in dat lijstje uitzonderingen te kijken en als ie daar
niet in staat met een vaste conversie op grond van de eerste cijfers van het nummer te werken.

En dan nog, een database met 50 miljoen records van alleen banknr->IBAN kost echt geen paar miljoen euro per jaar
om te hosten. Kom er niet mee dat er onderhoud op gedaan moet worden want dat hoeft helemaal niet, er komen
immers geen oude banknummers meer bij en er verhuizen ook geen nummers naar andere banken.
(dat kan nu namelijk niet meer)

"Het is mogelijk voor iedereen die dat wil om een website te maken waarbij ze hun eigen rekeningnummer weergeven in plaats van het juiste nummer", voegt Matthijs Huisman van IBANNL.org toe.

Natuurlijk is dat NIET mogelijk, meneer Huisman!
Ieder IBAN nummer eindigt op dezelfde cijfers als het banknummer wat je er ingestopt hebt.
Als het rechterdeel van het resultaat niet gelijk is aan het nummer wat je er in gestopt hebt dan is het een foute
conversie. Dat kan iedereen toch zien?

De hele IBAN affaire zit vol met dit soort onkundig gebabbel en de opgelegde dwang om te doen wat men wil dat je doet
zonder te kijken of dat nuttig, noodzakelijk, haalbaar en handig is. Het weghalen van een conversietool voor de conversie
klaar is dat is daar maar een klein onderdeel van.
13-05-2015, 10:43 door Anoniem
Wel waarschuwen, niets oplossen.

En bedankt eej!
13-05-2015, 10:47 door Anoniem
Zolang je weet dat het oude rekeningnummer terug moet komen in de IBAN, zal het moeilijk zijn om mensen een ander nummer voor te schotelen.
13-05-2015, 10:58 door Anoniem
maar die kostte volgens Boudewijn een paar miljoen euro per jaar vanwege de grote database met rekeningnummers
Dat noemen we oplichting.

Stel dat één rekeningnummer 30 bytes opslag kost, dan heb je voor 1 miljard rekeningnummers (en zoveel zijn er niet in Nederland) slechts 28GB aan opslag ruimte nodig. Je gaat mij niet wijsmaken dat een database van enkele tientallen gigabytes enkele miljoenen euros per jaar moet kosten. Dan ben je gewoon opgelicht.

Wel een fantastische kans voor criminelen om deze dienst aan te bieden om zo wat money mules in de resultaten te zetten.
13-05-2015, 10:59 door Anoniem
Het feit alleen al dat er zo veel andere bedrijven zijn die dit kunnen bieden, toont aan dat het geen miljoenen per jaar kost. Waar halen die andere partijen namelijk die miljoenen dan vandaan?

Peter
13-05-2015, 11:40 door Anoniem
Ik maak me eerder zorgen om het idee dat iets waar banken een grote database voor moeten hebben andere niet-bank partijen doen.
Hoe komen die aan de inhoud van die database?

Of wordt dan op basis van wat aannames een IBAN gemaakt die een grote kans heeft dat hij fout is?
13-05-2015, 11:56 door Anoniem
Ik zou haast concluderen dat het doel van IBAN, namelijk uitwisseling van bankgegevens en -transacties, makkelijker en dus goedkoper maken, kennelijk niet gehaald wordt want alleen al een lijstje van de banknummers in oude en nieuwe stijl bijhouden kost al "meer dan een miljoen per jaar".

IBAN maar weer afschaffen dan? Oh nee, dat kan niet, want "het moet van Europa". Net als dat onze bankbiljetten moeilijker na te maken waren in de guldentijd.
13-05-2015, 12:01 door Anoniem
En volgend jaar dezelfe dienst weer duurder maken beste bankjes?
Ik heb nog steeds een pas met een niet iban nummer!
En als je dan een auto gaat huren ben je eerst bezig met dat k#t nummer. Want het verhuurbedrijf moet zeker weten dat het een goed ibannummer is. Als de bank dan zijn "service" uit de lucht faal je wel heel erg. En wat zeuren jullie nou over kosten...de klant betaald al lang voor...uuh een dienst.
13-05-2015, 14:18 door Vandy
Door Anoniem: Ik maak me eerder zorgen om het idee dat iets waar banken een grote database voor moeten hebben andere niet-bank partijen doen.
Hoe komen die aan de inhoud van die database?

Of wordt dan op basis van wat aannames een IBAN gemaakt die een grote kans heeft dat hij fout is?
Ik meen, dat zo'n 95% van de Nederlandse rekeningnummers ABNA, INGB, RABO en/of SNSB is. Die hebben in beginsel vaste cijferreeksen, zodat een "oud" negencijferig rekeningnummer dat met 30-39 begint bijvoorbeeld vrijwel altijd Rabo is.

Er zijn enkele uitzonderingen, maar dat zijn als het goed is ook vaste cijferreeksen. Kleine banken (en dat zijn er toch nog best wat, een stuk of 40 in Nederland die ook rekeningnummers mogen uitgeven) nemen de overige nummers in. Het gaat dus voornamelijk om het kennen van de uitzonderingen, zodat je (ik noem maar eens iets) weet dat rekeningnummer 73.39.67.949 bij Hof Hoorneman Bankiers wordt aangehouden (rekeningnummer is van HHBA zelf, en wordt openbaar op internet vermeld, zie http://www.hofhoorneman.nl/faq/). Openiban.org koppelt dit nog aan Veer Palthe Voute (dat niet meer als zodanig bestaat, maar Hof Hoorneman heet), met als resultaat een verkeerde IBAN.
13-05-2015, 15:09 door johanw
Het enige lastige aan een IBAN calculator is als je automatisch wilt opzoeken bij welke bank een oud rekeningnummer hoort. Als dat niet hoeft maar je het zelf kunt opgeven kun je dat allemaal lokaal draaien, zelfs op je telefoon tegenwoordig: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.envine.iban.calculator.nl
13-05-2015, 15:40 door Anoniem
Ik mis het punt. Waarom zou je vandaag de dag een oud rekeningnummer willen omnummeren? Als ik.... een 5 jaar oude factuur wil gaan betalen?
13-05-2015, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik mis het punt. Waarom zou je vandaag de dag een oud rekeningnummer willen omnummeren? Als ik.... een 5 jaar oude factuur wil gaan betalen?
Het komt kennelijk nog vaak zat voor dat mensen een betaling willen doen aan iemand waarvan ze het oude nummer
wel weten. Wellicht niet een factuur, maar gewoon even wat overboeken naar een vriend of kennis voor het samen betalen
van dat etentje.

Dan moet je snel even dat nummer kunnen omzetten. Gebazel van de banken "vraag om het goede IBAN" dat werkt niet
want dat nummer is veel te lang om handig te kunnen opschrijven op je hand.

Ook zijn er nog wel toepassingen voor batchconversies. Bijvoorbeeld op het werk hadden we voor de omschakeldatum
het salarisbestand en het crediteuren bestand keurig geconverteerd, maar een bestand waar clientinformatie in stond
waarvan het niet nodig geacht werd dat het banknummer bekend was dat is overgeslagen. Clienten waren hooguit
debiteur. Later werd besloten om de mogelijkheid van automatische incasso aan clienten te geven en hadden we er
spijt van dat deze conversie niet gedaan was. IBAN batch conversie was echter niet meer mogelijk, punt uit.
(dat was nog voor die hele site eruit gehaald werd)

En men kan dat allemaal maar doen want je hebt totaal geen machtsmiddel. Je kunt barsten, en als je een alternatief
zoekt dan komen die gekken met "dat wordt afgeraden want dat kan fout gaan".
13-05-2015, 21:38 door karma4
Laten we het er over eens zijn dat het genoemde argument onzin is. Het is een voorlichter die niet voorlicht.
Wat kan er wel aan de hand zijn:
- ING voormalig Postbank had nummers zonder enige controller. De controle was de naam, die is afgeschaft.
- Andere banken hanteerden in 9's controle in de nummers ofwel één tikfoutje levered met grote waarchijnlijkheid een niet bestaand nummer. Die is met IBAN over naar een 97' check (controlenummers).
- Laat je nu het oude PB automatisch omzetten dan vallen alle controles om, je krijgt een geldig nummer. Foutief geldig.
Zet je het bankrekeningnummer om dan kun je iets overeenkomstig verwachten.

Wie heeft nu het probleem als het geld naar een verkeerde is overgemaakt. De bank?
Nou nee die zegt eigen schuld ga er zelf maar achter aan.
Kun je beter het nummer maar eens controleren als goed is. Het moet die toch op een website of rekening staan (verplicht).
14-05-2015, 14:46 door Anoniem
Als iemand wil dat ik hem/haar/zijn haar bedrijf iets betaal dan moet diegene of dat bedrijf maar zelf zn goede,volledige bankrekeningnummer aan mij doorgeven.Je eigen IBAN vindt je op je bankpas of op je bankafschrift,je kunt hem ook bij je bank opvragen (wel even bankpas bij de hand houden) via de telefoon,gewoon even de klantenservice van je bank bellen.En het dan even op papier opschrijven en bij je bankpapieren bewaren. IBAN nummers van bedrijven vindt je meestal op hun website,op de factuur en kan desnoods telefonisch worden opgevraagd/geverifieerd.Dus wat is nou eigenlijk het probleem?
18-05-2015, 11:58 door Anoniem
IBAN is een gedrocht. 99,99 % van mijn betalingsverkeer is tussen Nederlandse rekeningnummers. Waarom moet ik nu opeens zo'n stompzinnig nummer invullen voor een simpele overschrijving binnen Nederland???

Er is weer duidelijke alleen aan hun eigen belang gedacht en niet aan dat van de gewone burger!
18-05-2015, 19:08 door Anoniem
De banken hebben dit niet bedacht. IBAN is namelijk een voortvloeisel uit het besluit om van Europa één betalingseenheid te maken, de Single European Payments Area (SEPA).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.