Google beschikt over een geheime eenheid van meer dan honderd mensen die elke dag bezig zijn met het bestrijden van botnets die click- en advertentiefraude plegen. De botnets genereren verkeer en clicks naar advertenties en zouden adverteerders en advertentieplatformen miljarden euro's kosten.
Google is de grootste advertentieaanbieder op internet en advertentiefraude vormt dan ook een serieus risico voor de internergigant. Een risico dat steeds groter wordt. "We zijn op een punt aangekomen dat malware voornamelijk voor advertentiefraude wordt gebruikt", zegt Douglas de Jager van Google tegenover Ad Age. De website kreeg een unieke blik in de werking van de geheime eenheid, waarvan het bestaan niet eerder door Google openbaar is gemaakt.
Om advertentiefraude te bestrijden analyseert het team allerlei malware, die Google onder andere via de online virusscandienst VirusTotal binnenkrijgt. Door de malware te analyseren kan een clickfraudebotnet in kaart worden gebracht. Vervolgens wordt naar het verkeer gekeken dat de malware genereert. Verkeer waarvan de malwaremakers proberen het zo menselijk mogelijk te laten lijken.
In het geval Google "niet-menselijk" verkeer tegenkomt krijgt de uitgever die de advertenties toont niet betaald en wordt de adverteerder geen kosten in rekening gebracht. Door nu naar buiten te treden hoopt Google andere bedrijven te inspireren hun bevindingen te delen en samen advertentiefraude aan te pakken. "Het is onze taak om de kosten voor de fraudeurs te verhogen tot een punt dat advertentiefraude niet meer interessant voor ze is", besluit De Jager.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.